Krisiun - Forged In Fury
Label: Century Media Records
Krisiun - Forged In Fury
Vijfentwintig jaar draait het Braziliaanse Krisiun al mee. Een prestatie om trots op te zijn, zeker wanneer men zich bedenkt dat deze sympathieke deathmetallers in al die jaren nog nooit een slecht album hebben afgeleverd. Iedere plaat bevat fantastische, extreme death metal in optima forma, waar de intensiteit en techniek vanaf spatten. Dat was twintig jaar geleden al zo op debuutalbum Black Force Domain en dat is anno 2015, op het onlangs verschenen Forged In Fury, niet anders. Nog steeds vegen deze drie testosteronbroertjes de vloer aan met het gros van de concurrentie, zoals ook onlangs in de Baroeg wel duidelijk werd.

De openingsriff van Scars Of The Hatred maakt al snel duidelijk dat we weinig nuance hoeven te verwachten. Wat een kracht straalt er direct al uit van deze band! Met als belangrijkste handelsmerk het soort gitaarspel waar Krisiun patent op heeft - hakkend, gedisciplineerd en staccato, met tegelijkertijd ruimte voor chaotisch uitwaaierende solo's - wordt de toon gezet. Het doet me regelmatig denken aan Ageless Venomous, wat mij betreft een van de hoogtepunten uit het oeuvre van de Brazilianen. Ook Ways Of Barbarism is zo'n topnummer vol furieus riffwerk. Hier valt vooral het fenomenale baswerk overigens op, hoewel ook de met militaire precisie erop los rossende drummer Max Kolesne niet onvermeld mag blijven.

Het niveau is, zoals gewend bij Krisiun, consequent hoog, maar overige hoogtepunten zijn wel degelijk te noteren, met name in de vorm van Dogma Of Submission, Isolated Truth en Timeless Starvation. Tussen al dat instrumentale betonwerk valt echter wel op dat brulboei Alex Camargo een iets ander stemgeluid heeft dan op de vorige albums. Hij lijkt bij vlagen zelfs een klein beetje hees te zijn. Overigens buldert hij nog steeds menig beginnend grunter van zijn sokken, hees of niet. Maar er lijkt toch wat sleet op zijn stembanden te zitten. Uiteindelijk is dat echter nauwelijks een smet op de feestvreugde. Ook met een iets ander stemgeluid is Krisiun enorm imponerend.

De band heeft nauwelijks aan kracht ingeboet en vooral het instrumentale niveau is overdonderend. Die intensiteit en bevlogenheid zijn lang niet meer vanzelfsprekend bij veel bands die al zo lang bij elkaar zijn. De heren van Kataklysm zouden er bijvoorbeeld goed aan doen om Forged In Fury eens te beluisteren. Zó hoort echte death metal te klinken – en niet zoals die veilige, inspiratieloze, brave nummers op Of Ghosts And Gods. Tegelijkertijd vergeet Krisiun nooit om goede nummers te componeren en verliest de band zich nergens in oeverloos technisch gefröbel. Natuurlijk is Forged In Fury niet zo geniaal als een Conquerors Of Armageddon, maar het is wel een puike plaat die live ongetwijfeld erin gaat hakken.

1. Scars Of The Hatred
2. Ways Of Barbarism
3. Dogma Of Submission