20-05-2019

Black-Bone - Blessing In Disguise
Label: SPV / Steamhammer Records
Black-Bone - Blessing In Disguise
Enkele jaren geleden introduceerde de nog altijd jonge driemansformatie Black-Bone zichzelf met het sterke debuut Back To Mayhem. Destijds kregen we tien spetterende hardrocknummers voorgeschoteld die bruisten van de energie en lieten horen dat de traditie van harde rock-'n-roll springlevend is in Nederland. Het is muziek die aanzette tot juichen, brullen en helemaal uit je plaat gaan, in de lijn van Motörhead en AC/DC. Inmiddels zijn we drie jaar verder en is er de vervolgplaat Blessing In Disguise. Peter Pan Speedrock's Peter van Elderen is verantwoordelijk voor de productie en het lijkt er op papier dan ook op dat de mannen de lijn van ruige rock met ballen voortzetten.

Dat is dan ook wat je als luisteraar voorgeschoteld krijgt. Blessing In Disguise opent met vier snelle, echt harde rock-'n-roll knallers, maar biedt in vergelijking tot het debuut ook wat nieuwigheden. De songs lijken meer doorspekt te zijn met blues en hier en daar zijn er wat alternatieve rockinvloeden ingeslopen. Daarnaast lijkt de thematiek van de nummers wat serieuzer te zijn geworden, met bijvoorbeeld een titel als Suicide (Ain't No Way Out).

De meer alternatieve rock werkt perfect in een song als Ashereah, die het vooral moet hebben van een heerlijke, repetitieve gitaarmelodie in de coupletten, terwijl datzelfde trucje tijdens Wasted Years het juist wat minder goed doet. De meer rechttoe rechtaan hardrock is echter ook niet van tafel verdwenen met songs als Loaded-Weighted, You Gotta Nerve en Never Too Loud.

Grote minpunten zijn er eigenlijk niet te vinden, hoewel het refrein van de ballad Wrong op het randje van tenenkrommend balanceert en de song iets te lang duurt om interessant te blijven. Het is slechts een van de schoonheidsfoutjes van een anderszins fijne plaat. Wanneer je enkele jaren geleden al uit de voeten kon met Back To Mayhem, zul je ook aan Blessing In Disguise veel plezier beleven.

1. Nothing But History
2. Loaded-Weighted
3. Suicide (Ain't No Way Out)