Defect Designer - Ageing Accelerator
Label: Sleaszy Rider Records
Defect Designer - Ageing Accelerator
Defect Designer is het geesteskind van de geboren Siberiër Dmitry Sukhinin. De inmiddels in Oslo wonende zanger/bassist/gitarist verzamelde diverse muzikanten om zich heen om twee ep’s en het debuutalbum Wax (2009) te fabriceren. Daarna viel de band uit elkaar en riep Dmitry voor de tweede full-length Ageing Accelerator de hulp in van drummer Flo Mounier (Cryptopsy), gitarist/vocalist Martin Storm-Olsen (Trollfest), toetsenist Christos Antoniou (Chaostar en Septicflesh) en gitarist Stelios Mavromitis (live-gitarist Septicflesh).

Het is altijd maar de vraag of die aansprekende namen een kwaliteitsproduct opleveren. Helaas is daar in dit geval maar ten dele sprake van. Weliswaar is het vakwerk van bijvoorbeeld Flo goed te horen, maar er zijn te weinig memorabele riffs en bovendien is het vocaal niet sterk. De hese, lage grunts zijn namelijk monotoon en onverstaanbaar. De productie (door Martin en Dmitry) is bovendien wat modderig. Daardoor komt de combi van groove, extreme death, black en swedeath wat rommelig over.

Een andere oorzaak van het rommelige karakter is de fragmentarische songwriting. I Remember You Dead is zo’n voorbeeld van een experimentele track die alle kanten opschiet. Blasts, melodieuze stukken, funky riffs, een freaky passage met matige cleane zang en een deel van de Michael Jackson-cover Earth Song volgen elkaar op. The Terrible en Berenice vallen in dezelfde categorie. De aanwending van horror-elementen in laatstgenoemde (de titel verwijst naar het gelijknamige verhaal van Edgar Allen Poe) past weliswaar in het geheel, maar is niet mooi ingemixt. De samples liggen als het ware op de muziek.

Gelukkig zijn deze nummers niet exemplarisch voor de rest van het materiaal. Yellow Grimace en Crusaders zijn bijvoorbeeld relatief straightforward (denk in de stijl van Cryptopsy, Carcass, Gorguts, Napalm Death en Slipknot). Ook het technische Temple Of Artemis (met fraai toetsenwerk) en het avantgardistische en melodische StarDust liggen goed in het gehoor.

Ageing Accelerator biedt veel afwisseling, maar compositioneel zit het vaak niet sterk in elkaar. Wat dat betreft is de bandnaam toepasselijk. Met name de experimentele tracks springen van de hak op de tak en bestaan te veel uit het aaneenrijgen van ideeën. Deze tweede full-length is derhalve een wisselvallig release die soms hoopvol stemt, maar het volgende moment een tegenvaller is. Hier kan ik dan ook beslist geen koopadvies voor uitvaardigen.

1. Corpsewatcher
2. Yellow Grimace
3. The Terrible