• José Aguiar (Tarantula) - 70
  • Kristian Andersen (Where Angels Fall) - 50
  • Mark Tremonti (Alter Bridge) - 50
  • Mike Mangini (Dream Theater) - 61

Lewis & The Strange Magics - Velvet Skin
Label: Soulseller Records
Als het Baskische Lewis & The Strange Magics ergens niet over de klagen heeft, dan is het wel de snelheid waarmee alles zich voltrekt rond deze band. Dit drietal opereert sinds vorige zomer en had slechts een demo nodig om een contract af te dwingen bij Soulseller Records. Dit Nederlandse label staat wat mij betreft niet altijd garant voor kwaliteit, maar ze houden de retro- en doomrockscene wel goed in de gaten. Lewis & The Strange Magics mag dan indruk gemaakt hebben met hun demo, Het is een gewaagde beslissing om jong bandje zo snel de studio in te jagen.

Lewis & Strange Magics laat zich duidelijk inspireren door de jaren zestig en zeventig. Als voorbeelden worden The Beatles en Black Sabbath aangehaald. Aangezien er een wereld van verschil tussen die twee bands zit, wil dat in eerste instantie niet veel zeggen. Verder hanteert dit drietal de term ‘strange magical music’, wat eveneens vrij vaag is. Toch valt van beide niet veel te zeggen. Willen deze jongens graag al hun favoriete genres spelen of is het een verwoede poging om origineel te klinken? Hoe je het ook wendt of keert, Velvet Skin is een veelzijdige plaat geworden.

Het is niet voor niets dat ik regelmatig moet denken aan ons eigen Dewolff ten tijde van zijn debuutplaat. Ook dit collectief liet zich door beide bovengenoemde bands inspireren, maar Dewolff en Lewis & The Strange Magics hebben dezelfde bezetting van een zanger/gitarist, toetsenist en drummer. De band waar het nu om draait, zoekt echter wel vaker de duistere sferen op. Let op: niet Black Sabbath-duister, maar eerder zoals Uriah Heep dat zo goed kon. Mede daardoor klinken nummers als Carbon Wine en Suzy’s Room heel lekker. Waar de band vooral in slaagt, is om de muziek een mysterieuze toon te geven, maar tegelijkertijd heel luchtig vanwege R&B-achtige ritmes.

Wat deze band helaas wel mist, is een goede zanger. Lewis P. weet weliswaar te voorkomen dat de muziek vervelend klinkt, maar hij klinkt wel zo ongelooflijk nasaal, dat het kwartje wat zijn band betreft net niet valt. Dat Lewis & The Strange Magics talent heeft, moge duidelijk zijn. Als dit trio een goede zanger weet aan te trekken en artistiek weet te groeien, kan het zeker wat worden.

1. Carbon Wine
2. How To Be You
3. Suzy’s Room