• Perry Farrell (Jane's Addiction) - 65
  • Vegard K. Thorsen (Theatre Of Tragedy) - 47
  • Vincent (Yorblind) - 36

Necrosy - Perdition
Label: Eigen Beheer
Necrosy - Perdition
“Allright. Let me go ahead and hear your kick drum please”. Dit citaat uit Drum Check, afkomstig van Morbid Angel’s Heretic, in combinatie met de daarop volgende drumsolo van Pete ‘Commando’ Sandoval, staat me nog bij als de dag van gisteren. Ultrasnelle blastbeats en kickdrums vlogen je om de oren en bovendien ging het gepaard met een technische precisie waar je u tegen zegt. Hij geldt als inspiratiebron voor Jan Axel ‘Hellhammer’ Blomberg (Mayhem), Flo Mounier (Cryptopsy), Tim Yeung (Morbid Angel), George Kollias (Nile) en vele anderen. Ze brachten met hun techniek en snelheid death metal naar een hoger niveau. Ook Christian Giusto van Necrosy past goed in dit rijtje.

De Italiaan is niet alleen drummer, maar het is een echte multi-instrumentalist. Hij speelde in zijn eentje alle partijen in voor de promo van Necrosy die in 2013 verscheen. Direct vanaf het openingsnummer No Solution gaat het vol gas met 310 beats per minuut. Het bijzondere hieraan is dat de kickdrums klinken alsof er gebruik is gemaakt van triggers, maar dat is juist niet zo. Des te indrukwekkender de prestatie, die hij op Perdition (de eerste full-length van de Italiaanse deathmetalband) nog eens overtreft. In Drown Into Perdition (at 320 bpm) wijst de metronoom 320 bpm aan. Voor de zekerheid is dat nog even aan de titel toegevoegd.

Maar met alleen snelheid kom je er niet. Het gaat er ook om dat het onmenselijke geraas samengaat met afwisseling en goede riffs in sterke songs. Gelukkig slaagt Necrosy daarin. Alles wat deze formatie te bieden heeft, is eigenlijk samengevat in een van de sterkste troeven, het eerder genoemde Drown Into Perdition (at 320 bpm). Deze track begint op maximaal tempo met een riff die al na de eerste luisterbeurt blijft hangen. Vervolgens laat men het gas los en komen we in een fase met een atmosferisch karakter om daarna verder te gaan met een melodieuze passage. Snelheid, sfeer en melodie, daar draait het om bij deze Italianen. Bij Sea Of Illusions en Flesh Script draait het om snelheid en bij Buried Inside Your Mental Walls, Eternal Realms en de mooie afsluiter Abstract Vortex) om de sfeer. In de sfeervolle passages gaat het er veel rustiger aan toe en komen de sombere doom- en psychedelische postrockinvloeden duidelijk naar voren. Het in de juiste mate toegepaste gebruik van piano en keyboardpartijen is daarbij van toegevoegde waarde.

Qua stijl komen de heren in de buurt van landgenoten Hour Of Penance. Opvallend is hoe beheerst alles klinkt. Niet alleen de drummer is buitengewoon vaardig, ook de andere muzikanten gaan moeiteloos mee met dat niveau. Het gitaargeluid klinkt droog en scherp. Het komt wat in de buurt van de sound op The Destroyers Of All van Ulcerate, ook al wijkt de muziek zelf daar grotendeels van af. Het heeft wel enkele raakvlakken, maar het karakter van Necrosy kenmerkt zich vooral door een mix van snelle, melodieuze en catchy ninetiesriffs en veel minder om brutaliteit en complexiteit.

Helaas kunnen de vocalen niet mee met het niveau van de muziek. Heel storend zijn ze niet, maar wat meer variatie kan geen kwaad. Aangezien de relatief monotone grunts niet de sterkste factor zijn, staan ze zacht in de transparante mix van Stefano Morabito, die ook samenwerkte met Fleshgod Apocalypse en Hour Of Penance. Een ander minpunt aan deze release is het wegfaden van sommige tracks. Op het gebied van songwriting valt dus nog wel het een en ander te verbeteren.

Toch is Perdition voor een debuut een ijzersterke plaat en een zeer aangename kennismaking met Necrosy. Het geheel klinkt ‘smooth’, het loopt lekker en bevat een goed gedoseerde mix van snelheid, melodie en sfeer. De catchy riffs liggen zeer prettig in het gehoor en nergens krijg je het gevoel te willen skippen. Je verlangt alleen maar naar meer als de speeltijd er opzit. Een aanrader voor metalfans die razendsnelle death metal van de Italiaanse school waarderen, maar deze graag gecombineerd ziet gaan met invloeden vanuit verschillende hoeken.

1. Preludio
2. Drown In Perdition (at 320 bpm)
3. Sea Of Illusions