16-09-2019

Steve 'n' Seagulls - Farm Machine
Label: Spinefarm Records

Steve 'n' Seagulls - Farm Machine

De Finnen van Steve 'n' Seagulls zijn al een tijdje een hippe brigade op Youtube waar zij al redelijk bekend zijn met hun covers van legendarische metalsongs. In berenvellen, korte broek, overall en met een hooivork in de hand maakt de groep van de meest ruige metaltracks een waar bluegrassfeestje. Het is een vrolijke bedoeling en een poging om van enkele van de meest ruige metalriffs een vrolijk folkriedeltje te maken.

Op hun eerste langspeler Farm Machine nemen de heren klassiekers van Led Zeppelin, AC/DC, Iron Maiden, Metallica en anderen onder handen. Sommige van de nummers zijn zoals gezegd al een tijdje als verschillende versies op Youtube te bewonderen. Met succes, want de songs zijn al veel bekeken en heden ook verkrijgbaar op een album met maar liefst twaalf covers. Vooral de AC/DC-covers Thunderstruck en You Shook Me All Night Long mogen er zijn en datzelfde geldt voor Paradise City van Guns 'n' Roses.

Aan de nummers zelf is weinig gesleuteld. Het lijkt vooral om arrangementen te gaan zonder daarbij echt iets te veranderen, zodat het wellicht meer geschikt zou zijn om in akoestische bezetting met banjo, trekharmonica en ander minder luide instrumenten dan elektrische gitaar ten gehore te brengen. Helaas is dat ook te horen, want sommige van de covers werken minder goed. Rammsteins Ich Will, bijvoorbeeld, wil maar niet uit de verf komen. Wellicht dat het nummer ook gewoon niet zo goed past tussen het meer uptempo repertoire van de rest van de plaat. Daarnaast bekruipt je naarmate de plaat vordert, ook steeds meer het gevoel van een gimmick, wat de schijf wel leuk maakt voor even, maar ook redelijk snel gaat vervelen.

Farm Machine is ondanks een aantal zeer leuke tracks dan ook geen overdonderend succes. Veel van de muziek is leuk voor even, maar doet toch ook wel weer verlangen naar het ruige van de originele versies, hoewel dat niet wegneemt, dat enkele van de covers zeker smaken naar meer. Wellicht dat de groep zich beter had kunnen beperken tot covers van bijvoorbeeld alleen AC/DC.

1. Grand Opening
2. Black Dog (Led Zeppelin)
3. Thunderstruck (AC/DC)