• Ron Lipnicki (Overkill) - 54
  • Steve Clark (Def Leppard)† - 64
  • Tanja Maul (Dawn Of Destiny) - 46

Helrunar - Niederkunfft
Label: Lupus Lounge
Helrunar - Niederkunfft
Het is altijd lastig om een nieuw album te presenteren wanneer je als band zijnde met je vorige plaat het beste materiaal uit je carrière hebt afgeleverd. De Duitse blackmetalformatie Helrunar is met Niederkunfft dan ook niet over één nacht ijs gegaan. Vier jaar heeft het duo uit Munster uitgetrokken om de opvolger van het geniale tweeluik Sól neer te pennen. Tussendoor verscheen overigens nog wel een split met het IJslandse Árstíðir lífsins. Met als bijdrage één nummer van een kwartier leek het nog alsof Helrunar een nog meer epische, verhalende kant zou opgaan, maar uiteindelijk blijkt het nieuwe album Niederkunfft verrassend ‘gewoontjes’ te zijn.

In plaats van een ambitieus conceptalbum krijgen we met Niederkunfft namelijk een verzameling losse nummers, die afwisselend in het Duits en in het Engels vertolkt worden. Het is even wennen, want in eerste instantie overheerst toch een gevoel van lichte teleurstelling, maar uiteindelijk blijkt deze vierde full-length toch zeker genietbaar. Op Niederkunfft kiest Helrunar voor een overwegend trage en slepende aanpak, waarin met name referenties naar Secrets Of The Moon te vinden zijn (luister maar eens naar het titelnummer). Die aanpak werkt vaak erg goed. Zo weet het midtemponummer Devils Devils Everywhere! te overtuigen dankzij zijn dreigende sfeer en effectief ingezette samples.

Op sommige momenten verzandt deze statige aanpak echter in nummers die te lang voortslepen. Zo is Die Kirch Ist Umbgekehret te lang en komt de uitstekende versnelling te laat in het nummer. Ook het elf minuten durende The Hiebner Prophecy is daardoor niet wat het had kunnen zijn. Het statige Totentanz, dat overigens uitstekend opgebouwd wordt, herinnert nog het meest aan de vorige albums. Niet verrassend behoort dit nummer dan ook tot een van de hoogtepunten op Niederkunfft. Het meest opmerkelijk is Der Endchrist. Bij het begin van deze song lijkt het wel of ik naar materiaal van Belphegor aan het luisteren ben, maar gaandeweg ontwikkelt het nummer wat meer diepgang door een fraai, doomachtig stuk met slepende, melodieuze riffs.

Hoewel Helrunar dus een stap terug moet doen ten opzichte van het Sól-tweeluik, is Niederkunfft ook zeker geen slechte plaat geworden. Er zijn genoeg pluspunten te vinden, zoals het raspende stemgeluid van Skald Draugir, die vol overtuiging zijn teksten proclameert. Ook de productie van Niederkunfft is zeer goed: het geluid klinkt vol, zwaar en toch transparant, met een lekker grimmig randje aan de gitaren. De aanvankelijke teleurstelling is dus verdwenen, maar toch blijft het jammer dat Niederkunfft niet net zo’n meesterwerk is geworden als zijn voorganger.

1. Niederkunfft
2. Der Endchrist
3. Totentanz