Satan's Host - Pre-Dating God Part 1 & 2
Label: Moribund Records
Satan's Host  - Pre-Dating God Part 1 & 2
Ondanks dat Harry 'The Tyrant' Conklin al weer wat jaartjes terug is, gaat het Satan's Host nog niet echt voor de wind. Dat terwijl de muziek van het Amerikaanse gezelschap tegenwoordig stukken beter te pruimen is dan begin deze eeuw, toen er nog een matige blackmetalzanger achter het gilstokje figureerde. De invloeden uit dat genre zijn weliswaar gebleven, maar vanaf By The Hands Of The Devil (2011) is het vooral ijzersterke US power metal wat de klok slaat.

Op het gloednieuwe tweeluik Pre-Dating God is dat niet anders. De liefhebber krijgt twee schijfjes vol speedy power metal, waarin ook regelmatig thrashriffs opduiken. Met natuurlijk de fantastische zang van de vocalist die zijn stembanden ook leent aan Jag Panzer en Titan Force. Conklin klinkt hier wel een stuk feller dan bij zijn andere twee broodheren en dat misstaat de pittige muziek van het gezelschap zeker niet. Satan's Host is immers altijd al stukken minder statig of melodieus geweest. Ook progressieve invloeden moet je hier met een vergrootglas zoeken, getuige heerlijk traditionele beukers als Valley Of Blood van Part 1 en het duistere Descending In The Shadow Of Osiris van deel 2.

Tekstueel borduurt Satan's Host sinds Metal From Hell (1986) voort op over the top duiveldom. Zodoende doet ook Pre-Dating God thematisch wat parodisch aan. Geen geheim, want de band werd ooit opgericht om de draak te steken met de satanische metal van weleer. De teksten zijn echter verre van choquerend, hoewel het best tof is om Conklin, inmiddels ook al een vijftiger, over de hel en satan te horen gillen. Daarbij krijgt de man de ondersteuning die hij verdient, met ferme gitaarriffs, messcherpe solo's en sobere doch strak uitgevoerde tempo's. De productie is bovendien voor het eerst echt goed. Een leuk tussendoortje zou zijn om het hemeltergend slecht klinkende debuut eens opnieuw op te nemen met de sound van deze jongste telg. Maar dat is in oldschool metalland vast weer een trap tegen het zere been van menig liefhebber. Dat de metal van deze Amerikanen wel degelijk gebaat is bij een goede sound, bewijst dit tweeluik echter des te meer.

Pre-Dating God Part 1
1. Hell's Disciples
2. Embers Of Will