Pitfest
Enquête

Wie is jouw favoriete toetsenist ooit?

Alex Staropoli
Christian 'Flake' Lorenz
Derek Sherinian
Don Airey
Falk Maria Schlegel
Henrik Klingenberg
Janne Wirman
Jens Johansson
Jon Lord
Jon Oliva
Joost van den Broek
Jordan Rudess
Josh Silver
Keith Emerson
Ken Hensley
Kevin Moore
Mambo Kurt
Martijn Westerholt
Michael Pinnella
Øyvind 'Mustis' Mustaparta
Richard Barbieri
Rick Wakeman
Steinar 'Sverd' Johnsen
Tuomas Holopainen
een andere toetsenist, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    25 april:
  • Finntroll, Metsatöll en Suotana
  • 26 april:
  • Bodyfarm, Insurrection en Inherited
  • Dogma, Curselifter en State Power
  • Old Man's Riot en Thorndale
  • 27 april:
  • Edenbridge, Deep Sun, Devilsbridge en Epinikion
  • Headless Hunter, Deadspeak, Ancestral Sin, Deafened to Death en Grofvuil
  • Temple Fang
  • Warkings, Hammer King en Victoriu
  • Willemsfest
  • 28 april:
  • Blasphemy, Wrok en Kerberos
  • FemME IX - Female Metal Event
  • Warkings, Hammer King en Victorius
  • 29 april:
  • Coroners, Gravery en Born Infected
  • Hate en Keep Of Kalessin
  • 30 april:
  • Coroners, Gravery en Malignity
  • Kill The Lights
  • 1 mei:
  • Kill The Lights
    25 mei:
  • Acid King en Earth Tongue
  • Bad Breeding
  • Caligula's Horse
  • Graveland festival
  • Vanaheim, Xaon en End Of the Dream
Kalender
Vandaag jarig:
  • Aleksej Obradovic (De Profundis) - 44
  • Elyghen (Elvenking) - 46
  • Fish (Marillion) - 66
  • Fredrik Hedström (Persuader) - 45
  • Ilia (Arafel) - 43
  • Javier Jiménez (Ebony Ark) - 42
  • Michael Wagener (producent) - 75
  • Mihai (Cadavrul) - 36
  • Nicholas Barker (Cradle Of Filth) - 51
  • Paul Baloff (Exodus)† - 64
  • Rosalie Cunningham (Purson) - 34
Review

Rise Of Avernus - Dramatis Personæ
Jaar van release: 2015
Label: Code666
Rise Of Avernus - Dramatis Personæ
Rise Of Avernus is een orkestrale doom-/deathmetalband uit Australië die sinds 2011 actief is. Na een zelfgetitelde ep in 2012 verscheen een jaar later het debuut L‘Appel Du Vide. In eigen land vergaarde de formatie hiermee enige naamsbekendheid, maar buiten het eigen continent bleef het gezelschap relatief onbemind. Het viertal muzikanten uit Sydney doet met de nieuwe ep Dramatis Personæ een nieuwe poging om ook in andere delen van de wereld op de metalkaart te komen.

Het recente materiaal is zwaarder en donkerder dan het debuut (waar hoor je dat tegenwoordig nog?) en laat bovendien verschillende stijlen horen. Opener In The Absence Of Will... toont de kant van de atmosferische melodische death metal met orkestrale elementen. Daarin is Rise Of Avernus niet op zijn sterkst. De riffs zijn niet bijzonder en mede daardoor gaat deze track vrij ongemerkt voorbij. Bovendien is de mix van instrumenten verre van ideaal. De klassieke instrumenten staan iets te hard in de totaalsound en lijken echt bovenop de metal te liggen in plaats van dat ze er onderdeel van uitmaken.

De rest van de ep is trager en laat de doomkant inclusief orkestraties horen. Hierin zijn de Australiërs op hun sterkst. Niet dat het materiaal memorabel is, maar wel genietbaar. De losse elementen vormen meer een geheel dan tijdens de opener. Zo zijn de strijkpartijen organischer verwerkt. Bovendien blijven Path To Shekinah en In Hope We Drown beter hangen, ondanks de vele details die erin verwerkt zijn.

Er gebeurt namelijk veel op deze schijf, waardoor het wel de nodige luisterbeurten vergt voordat de tracks in je hoofd zitten. De Aussies hebben veel ideeën in de songs verwerkt en zijn bovendien aan het experimenteren. Zo begint Acta Est Fabula als doommetaltrack, maar halverwege verandert de stijl in deathcore. Een gewaagde verandering die niet zo goed uitpakt. Dit in tegenstelling tot de toegepaste variaties in de afsluiter In Hope We Drown. De mooie middensectie met percussie en didgeridoos sluit mooi aan bij de doom en laat horen waar de heren vandaan komen.

Niet alleen muzikaal valt er veel te beleven, ook in de vocalen zit veel afwisseling. Cleane zang, screams en grunts wisselen elkaar af. De diepe grunts zijn het sterkst. Ze zijn overtuigender dan de metalcorescreams tijdens de openingsnummer. De cleane vocalen zijn het beste toegepast in Path To Shekinah. De gastbijdrage van Grutle Kjellson van Enslaved is niet opvallend. Hij is verantwoordelijk voor een in het Noors gesproken gedeelte en screams in Acta Est Fabula.

Zo is Dramatis Personæ meer een album van momenten dan van nummers die over de hele lengte overtuigen. Elke track bevat sterke en minder sterke gedeelten en dat maakt dat deze schijf wel aardig is, maar niet meer dan dat. Rise Of Avernus is het sterkst als het gas terugneemt, zowel qua tempo als in het beperken van het aantal ideeën per song. Als de Aussies in de toekomst deze verbeterpunten in voldoende mate toepassen in consistentere songwriting, dan kan de volgende release wel een positieve verrassing zijn. Daarvoor is de potentie zeker aanwezig.

Tracklist:
1. In The Absence Of Will...
2. Path To Shekinah
3. Acta Est Fabula (feat. Grutle Kjellson of Enslaved)
4. An Alarum Of Fate
5. In Hope We Drown

Score: 69 / 100

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 9 april 2015

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.