• Nicholas Barker (Cradle Of Filth) - 51
  • Paul Baloff (Exodus)† - 64
  • Rosalie Cunningham (Purson) - 34

Stick To Your Guns - Disobedient
Label: Sumerian Records
Stick To Your Guns - Disobedient
Stick To Your Guns brengt met Disobedient alweer zijn vijfde plaat uit. De melodieuze hardcore-act uit Orange County staat bekend om zijn catchy en energieke songs, die vaak allemaal een ding gemeen hebben. De nummers komen rechtstreeks uit het hart en gaan bijna altijd over onderbuikgevoelens, intolerantie en falende politiek. Op het nieuwste werk is dit niet anders en levert de band gewoon weer naar verwachting.

Toch zijn er wel wat veranderingen doorgevoerd in de sound van de Amerikanen, wat duidt op een langzame koerswijziging. Zo ligt er ditmaal meer de nadruk op clean gezongen passages en klinkt de productie veel helderder en geregisseerder dan op voorgaand materiaal. Zelf word ik altijd een beetje huiverig als een band dit pad gaat bewandelen, want vaak loopt dit uit op een richting uit waarin ik mij niet goed kan vinden. In het geval van Stick To Your Guns is het dan ook een kwestie van tot hier en niet verder. De groep slaat niet door en weet de balans gelukkig nog goed te behouden. Ook is de cleane zang van Jesse Barnett de afgelopen jaren sterk verbeterd, waardoor deze niet hinderlijk aanwezig is. Wel mag er wat voorzichtiger omgegaan worden met de vele ohohwooohs.

Met bovenstaande alinea heb je dan ook meteen het grootse mankement van de plaat te pakken. Voor de rest schittert Disobedient namelijk met prettig in het gehoor liggende krakers, waarbij je duidelijk hoort dat de band beïnvloed is door de snelle en melodieuze kant van Ignite en de nietsontziende kracht en brutaliteit van Hatebreed. Deze mengeling levert een aantal erg sterke songs op, zoals What Choice Did You Give Us?, Nobody en Nothing You Can Do To Me. Alle maken gebruik van vlugge, energieke coupletten en catchy refreinen, die je meestal al na de eerste luisterbeurt uit volle borst mee kan schreeuwen. Vaak wordt dit afgewisseld met de nodige breaks, moshstukken, achtergrondkoren en audiosamples, zoals bijvoorbeeld de geweldige speech uit The Great Dictator. Leuk zijn nog de gastbijdragen van onder andere Scott Vogel (Terror), Toby Morse (H20) en Walter Delgado (Rotting Out).

Helaas weet niet al het materiaal te overtuigen. Zo klinkt opener It Starts With Me nogal flets en valt daardoor tegen, maar weten ook To Whom It May Concern en The Crown de aandacht niet vast te houden. Na een sterk begin lijkt de plaat dan ook vooral in het middenstuk last te hebben van een dip. Tegen het einde krabbelt het niveau weer omhoog en valt afsluiter Left You Behind in positieve zin op. Het rustige nummer is een vreemde eend in de bijt en en volgt een popachtige melodie, maar wordt erg krachtig gezongen door Jesse Barnett, waardoor het geheel verrassend goed uitpakt.

Met Disobedient van Stick To Your Guns haalt de liefhebber van melodieuze hardcorepunk een puike plaat in huis. Het album is snel, energiek, catchy en agressief en dat zijn vaak de juiste ingrediënten voor een goede hardcoreplaat. De band moet wel gaan oppassen dat ze op toekomstig werk niet teveel van hun rauwe energie verliezen door een overkill aan melodieuze zang en een te cleane productie, want dat zou zonde zijn. Vooralsnog leveren de bandleden naar verwachting prima werk af en hopelijk houden ze dat ook zo.

1. It Starts With Me
2. What Choice Did You Give Us?
3. Nobody