20-08-2019

Engel - Raven Kings
Jaar van release: 2014
Label: Gain
Engel - Raven Kings
Hoewel de zwaar melodieuze melodeath van Engel altijd al hip en modern klonk, waren de albums van het gezelschap uit Göteborg altijd vooral van de categorie ‘degelijk’. Zo bevatten albums als Threnody en Blood Of Saints een aantal heerlijke, spetterende nummers die de kwaliteiten van deze band haarfijn zichtbaar maken, maar slaagde de groep er nog niet in om dat hoge niveau over de gehele linie vast te houden. Die wisselvalligheid was jammer, want de vorige platen hadden de potentie om tot echte toppers uit te groeien. Het waren de toenemende voorspelbaarheid en soms wat zeikerige cleane vocalen die dat verhinderden.

In de vocalen is in ieder geval verandering gekomen, want sinds 2013 neemt nieuwe zanger Mikael Sehlin die voor zijn rekening. Hij vervangt oudgediende Magnus Klavborn en dat is zeker geen slechte ontwikkeling. Qua screams zitten beiden op hetzelfde niveau, maar met betrekking tot cleane vocalen wint Sehlin de strijd. Zijn refreinen komen toch wel een stuk krachtiger over. Bij vlagen herinnert het aan het oudere werk van Mercenary en dat is een uitstekende zaak. Met name nummers als Salvation en Fading Light stijgen daardoor met gemak uit boven het oudere materiaal van Engel.

Naast het aantrekken van een nieuwe zanger laat Raven Kings ook een ietwat andere sound horen. Natuurlijk klinkt Engel ook op dit vierde album nog altijd modern en fris, met een flinke keyboardlaag die de strakke melodieuze death metal dichtplamuurt, maar er wordt ditmaal minder opzichtig meegelift op trendy dubstep- en elektro-invloeden. Opvallend genoeg zijn ook de composities sterker dan voorheen. Dat valt vooral op bij de wat langzamere nummers. Terwijl de band bij dat soort nummers eerder moeite had om de aandacht van de luisteraar vast te houden, slaagt men daar nu beter in (My Dark Path, When The Earth Burns en de verrassende afsluiter Hollow Soul). Alleen bij het wel erg tamme I Am The Answer kakt het geheel wat in.

Raven Kings is dan ook het beste album dat Engel tot nu toe heeft afgeleverd. Het is nog geen Scar Symmetry of Mercenary ten tijde van 11 Dreams, maar in vergelijking met de vorige platen heeft Engel zeker een stap vooruit gezet. Liefhebbers van met name laatstgenoemde band kunnen dan ook zeker het nodige plezier beleven aan deze schijf.

1. Salvation
2. Your Shadow Haunts You
3. Denial