• Vegard K. Thorsen (Theatre Of Tragedy) - 47
  • Vincent (Yorblind) - 36

Gheestenland - IJzeren Luchten
Jaar van release: 2014
Label: Self Mutilation Services
Gheestenland - IJzeren Luchten
Gheestenland is een Groningse blackmetalband die meer dan tien jaar geleden is opgericht. Destijds als eenmansproject van Gheest, maar later trad Swerc toe. Na wat demo’s en splits verscheen vorig jaar het debuutalbum IJzeren Luchten. Ondanks de lange geschiedenis is er weinig bekend over de achtergrond van de heren, anders dan dat ze bij Salacious Gods betrokken zijn en het liefst zoveel mogelijk underground blijven. Het motto van het duo is: geen contact, geen religie, totale haat!

Dat blijkt ook uit titels als Christenhater en Ondergronds. Hieruit valt op te maken dat de teksten in het Nederlands zijn. Toch zijn ze helaas vaak onverstaanbaar, ondanks het feit dat de zang duidelijk in de mix staat. Als een bezetene en vol overgave brengt Gheest ze met zijn haatdragende geschreeuw. Hij wisselt dit af en toe af met gesproken woorden en schorre, monotone cleane of half cleane vocalen zoals in Ereveld en Een Wereld In Vlammen. Dit gebeurt op gepaste momenten, waardoor het boosaardige karakter van de plaat behouden blijft. Toch is het vele geschreeuw mij na verloop van tijd net wat te veel en te doordringend.

De muziek van Gheestenland doet denken aan Darkthrone ten tijde van Transilvanian Hunger en soms aan Mayhem (Ondergronds). Daarnaast hoor ik ook Burzum terug in de ritmiek en in de productie van de vocalen. Je zou verwachten dat het geheel is voorzien van een ondergronds, rauw geluid. Rauw is het wel, maar toch klinkt het helder genoeg om alle instrumenten goed te horen, behalve de bas. Het gitaarwerk voert de boventoon in de mix en dat is een goede keuze. Op Weg Naar Niemandsland, Ondergronds en Een Wereld In Vlammen bevatten namelijk sterke, melodieuze en dubbele gitaarlijnen.

Maar er zijn ook momenten dat de tremoloriffs wat minder spannend zijn c.q. minder melodie bevatten (Strafkamp en Staalhelm) en daar treedt dan al snel verveling op. Ondanks voldoende tempowisselingen houdt het tremoleren namelijk doorgaans lang aan, waardoor de aandacht verslapt. Desondanks zakt het niveau nooit door de ondergrens. Daar hebben tracks als Vlammenwerper en Moordlust karakter genoeg voor. Het gebruik van andere technieken, zoals het tokkelen in de eerste twee nummers en in Oude Wonden Open Gereten draagt niet alleen bij aan afwisseling, maar ook aan het vasthouden van de spanning.

Kortom, Gheestenland levert een zeer aardig debuut af voor fans van ondergrondblackmetal. Het is een voor undergroundbegrippen keurig geproduceerde full-length. IJzeren Luchten is een plaat met karakter, vol gitzwarte, haatdragende en allesvernietigende tracks. Toch is het jammer dat de heren het niveau niet overal weten vast te houden. Als deze Groningers op toekomstig materiaal consistenter worden, dan zijn er beslist meer blackmetalfans die van Gheestenland gaan horen.

1. Op Weg Naar Niemandsland
2. Ondergronds
3. Vlammenwerper