• Thorfried (Negator) - 48
  • Wolfgang Rothbauer (Thirdmoon) - 46

Astralion - Astralion
Jaar van release: 2014
Label: Limb Music Products
Astralion - Astralion
Astralion is een nieuwe band uit Finland en brengt via Limb Music zijn gelijknamige debuut uit. Het project is een doorstart van de samenwerking tussen zanger Ian E. Highhill en bassist Dr. K. Lundell, die je wellicht kent van het ter ziele gegane Olympos Mons. Aan ervaren muzikanten geen gebrek. Toch maakt de groep een veel voorkomende beginnersfout, door veel te ambitieus te willen zijn.

In plaats van eerst op zoek te gaan een goede basissound, neemt Astralion gelijk teveel hooi op zijn vork en manoeuvreert het gezelschap zich door verschillende stijlen. Van snelle, melodieuze en krachtige power metal tot mierzoete jarentachtig-retrorock. Hierdoor krijgt de band moeilijk een eigen gezicht. Waar in het ene nummer keyboardklanken de boventoon voeren, zijn deze in het volgende lied compleet verdwenen en hebben ze plaatsgemaakt voor krachtige gitaarriffs en harde drumslagen. Ook qua structuren wijkt veel materiaal van elkaar af.

Het is dan ook jammer dat Astralion vooral stuurloos overkomt op zijn debuut. Want potentie heeft de band wel, maar deze wordt hierdoor niet ten volle benut. Ook compositorisch slaat de band vaak de plank mis. Songs als We All Made Metal en The Oracle klinken lekker, maar klinken sterker als ze korter waren geweest. Datzelfde geldt overigens voor alle tracks. Wanneer deze een stuk korter zouden zijn, zou het geheel een stuk krachtiger over komen en niet als een herhaling van zetten.

De groep heeft duidelijk iemand nodig die kan regisseren en de schaar in nummers durft te zetten en ook ervoor zorgt dat Astralion niet te ver afdrijft van wie ze eigenlijk willen zijn. Ik ben er van overtuigd dat er dan veel beter werk geleverd kan worden. De bandleden laten namelijk horen dat ze best tot iets goeds in staat zijn. De nummers die op de plaat zijn verschenen zijn dan an sich ook niet heel slecht, maar bieden gewoon te weinig om overeind te blijven staan in een overvolle metalwereld. Het maakt het debuut van Astralion helaas een gemiste kans.

1. Mysterious & Victorious
2. The Oracle
3. At The Edge Of The World