• Perry Farrell (Jane's Addiction) - 65
  • Vegard K. Thorsen (Theatre Of Tragedy) - 47
  • Vincent (Yorblind) - 36

Blakharaz / Funeral Procession/Manzanar/ Tarnkappe - Fryslân
Jaar van release: 2014
Label: Millennial Visions
Uit de diepste krochten van de hel heeft Millennial Visions deze vier tracks opgedoken, zo lijkt het wel. Vier obscure undergroundbands die twee zaken met elkaar gemeen hebben: ze resideren allen in Friesland (nou ja, het Duitse ofwel het Nederlandse deel ervan) en ze spelen allemaal een primitieve vorm van black metal. Loont het zich voor de verstokte blackmetalfanaat om deze 12” op te sporen?

Nou, eigenlijk niet. De kwaliteit is namelijk nogal wisselend. Het mij volstrekt onbekende Blakharaz trapt af met Blutroter Regen, een Duitstalig pagan blackmetalnummer van een vrij matig niveau. Een band zoals er ten tijde van de opkomst van bands als Graveland en Absurd talloze beginnende groepjes te vinden waren, vaak van een nogal discutabele kwaliteit en met een dubieuze achtergrond. Matige screams, een brakke productie en een irritant harde mix zorgen ervoor dat ik niet echt benieuwd ben om hier meer van te horen.

Het hierop volgende Funeral Procession zal de bekendste naam zijn op deze split. Deze band leverde eerder immers een goed ontvangen full length af via het sterke Duitse label Ván Records. Die release is echter ook inmiddels alweer bijna tien jaar oud en op twee nieuwe tracks na is het angstvallig stil geweest. Het is mij niet helemaal duidelijk of Lost In The Cursed Forest Of Olde… een nieuw nummer is van dit gezelschap, maar het klinkt eerder als een afgestofte demo. Nou ja, het schuurt in ieder geval lekker door.

Het hoogtepunt van deze 12” is het in rauwe razernij ondergedompelde Mandatory Killing, een nummer van een uit 1998 stammende rehearsal van het alweer lang en breed ter ziele gegane Manzanar. Tarnkappe mag afsluiten met een nieuw nummer, dat het midden houdt tussen het oudere werk van Enslaved en een rauwe versie van Fluisterwoud. Best aardig, hoewel de zanger een beetje afgeknepen klinkt.

Voor de gemiddelde blackmetalliefhebber zal deze split te weinig interessants bevatten om overstag te gaan. De nummers van Funeral Procession en Tarnkappe klinken aardig, maar niet goed genoeg om een aanschaf te rechtvaardigen. En alleen drie minuutjes Manzamar is ook niet voldoende hiervoor. Leuk, maar louter voor verstokte undergroundliefhebbers.

1. Blakharaz - Blutroter Regen
2. Funeral Procession - Lost In The Cursed Forest Of Olde...
3. Manzanar - Mandatory Killing