22-09-2019

Goatwhore - Constricting Rage Of The Merciless
Jaar van release: 2014
Label: Metal Blade Records
Stel je een woest beukende combinatie voor van het thrashkarakter van Deströyer 666, de smerige oldschoolvibe van Aura Noir en de punkattitude van Impaled Nazarene. Klinkt dat niet als muziek in de oren? Wie het daarmee eens is, moet echt snel richting de betere platenboer rennen om een exemplaar van Constricting Rage Of The Merciless te halen. Want hoewel ik Goatwhore vanwege de bespottelijke bandnaam altijd links heb laten liggen, blijkt het alweer zesde album van dit Amerikaanse gezelschap een schot in de roos te zijn.

Op Constricting Rage Of The Merciless wordt er namelijk gebeukt en gegrooved dat het een lieve lust is. De heerlijk opgefokte mengeling van black en thrash metal rockt als een tiet. Met name Baring Teeth For Revolt is zo verdomd smerig groovend dat het bijna onmogelijk is om niet met een dikke grijns alles om je heen kort en klein te slaan. Als Motörhead black metal zou maken, zou het als dit nummer klinken. Frontman/gitarist Sammy Duet beschikt daarnaast over een uitermate geschikte strot voor dit soort compromisloos beukende muziek: rauw en venijnig krijsend en gruntend. Drummer Zack Simmons zorgt daarbij voor een solide ondergrond.

Natuurlijk ligt het gevaar van eentonigheid snel op de loer als het gaspedaal gedurende het hele album ingetrapt blijft. Goatwhore vuurt echter zo’n spervuur aan snedige en smerig rockende riffs af, dat die valkuil vakkundig wordt vermeden. Het zegt genoeg dat juist het enige midtempo-nummer (het zware, dreigende Cold Earth Consumed In Dying Flesh) eigenlijk vooral de vaart onnodig uit het schijfje haalt. Nee, dan hoor ik liever opgefokte knallers als Unravelling Paradise, met zijn ‘van dik hout zaagt men planken’-riffs, of het platvloerse, maar daarom niet minder geniale FBS.

Na een kleine veertig minuten is het spervuur voorbij. Het is precies de goede lengte voor dit soort muziek. Constricting Rage Of The Merciless is geen baanbrekend album, maar zal desondanks door zijn energie en no-nonsense attitude zowel binnen de black-, death- als thrashmetalscene met het nodige enthousiasme worden ontvangen. En terecht, want het schijfje staat hier inmiddels al weken op ‘repeat’.

1. Poisonous Existence In Reawakening
2. Unravelling Paradise
3. Baring Teeth For Revolt