Upon A Burning Body - The World Is My Enemy Now
Jaar van release: 2014
Label: Sumerian Records
Hoe promoot je op originele wijze je nieuwe album? Nou, niet door een ontvoering van je frontman te faken en daardoor het hele internet en je management op je dak te krijgen. Het overkwam onlangs deathcore-formatie Upon A Burning Body, maar of de bandleden daar nou echt mee zitten? Denk het niet, want slechte publiciteit is ook publiciteit en zo stond de groep even volop in de aandacht.

Als je dan ook nog eens een goede plaat te verkopen hebt, ben je goed bezig. Laat dat nou precies zijn waar de Texanen mee op de proppen komen. The World Is My Enemy Now is een heerlijk agressief werkje geworden waar de energie vanaf druipt en regelrecht aankomt als een vuist in je gezicht. Vanaf het eerste nummer tot aan het slot is het één bonk testosteron en spierballenmassa wat de groep op je los laat.

Als valkuil moet je wel stellen dat de plaat gewoon één uit duizenden is. De band brengt geen nieuwe inzichten maar dat is ook nergens de intentie van de formatie. Wel wordt het deathcore-geluid, dat steevast op de eerdere platen te horen was, langzaam losgelaten en verschuift de sound meer richting catchy metalcore. Een logische stap voor Upon A Burning Body, dat zich hiermee steeds beter in de kijker weet te zetten bij een groter publiek. Helaas hoort het toevoegen van cleane zang in de refreinen hier ook bij. In mijn ogen overbodig want het is juist de power, die los komt in de schreeuwende coupletten en refreinen, die goed werkt voor de band. Gelukkig beperkt zich dit ook maar tot een tweetal liederen en is er nog niets aan de hand.

Tracks als The New Breed, Scars en Pledge Your Allegiance zijn de sterkste nummers, die de luisteraar overdonderen met brutale refreinen en lekkere moshstukken. De plaat mist wel een kraker van het kaliber Texas Blood Money maar daartegenover staat wel dat het album de gehele speelduur weet te boeien met een consistent niveau. Ook staat er ditmaal met A Toda Madré O Un Desmadré weer een heerlijk instrumentaal flamenco-intermezzo op het schijfje, dat zeker een hoogtepunt te noemen is.

Upon A Burning Body presenteert met The World Is My Enemy Now een lekkere ongecompliceerde beukplaat. De spierballen-metalcore die hier tentoongesteld wordt, werkt aanstekelijk en doet wat het moet doen. Nergens vernieuwend maar gewoon het bekende recept verbeterend. Na die misplaatste publiciteitsstunt leek het misschien allemaal even verkeerd uit te pakken voor de groep en werd de wereld daadwerkelijk even hun vijand. De band heeft echter een goede plaat om mee terug te slaan en voorkomt hiermee dat ze afgedaan worden als een lachertje. De laatste lach zal in dit geval dan ook van Upon A Burning Body zijn.

1. Red Razor Wrists
2. Scars
3. Fountain Of Wishes