Death Penalty - Death Penalty
Jaar van release: 2014
Label: Rise Above Records
Death Penalty - Death Penalty
Het Britse Cathedral werd vorig jaar opgeheven. De stergitarist van deze legendarische doomband, Gary ‘Gaz’ Jennings, is gelukkig een nieuwe band begonnen: Death Penalty. Gelukkig, omdat Jennings’ gitaarspel de grootste aanstekelijkheidsfactoor van Cathedral was. Het zou zonde zijn als deze gitarist aan de zijlijn van de metalwereld bleef staan. Tot opluchting van vele Cathedral-fans en andere doomliefhebbers keert Jennings met Death Penalty terug naar het front.

Jennings komt niet alleen. Hij heeft een aantal ervaren rotten met internationale allure meegenomen. Achter de microfoon is de Belgische Michelle Nocon gekropen, eens zangeres van het veelbelovende Serpentcult. Frederik Cosemans, de drummer van Death Penalty, is ook van deze band afkomstig. Een andere Belg, Raf Meukens, is verantwoordelijk voor het baswerk. Wellicht een opmerkelijke keuze om Belgische muzikanten te benaderen, ware het niet dat Serpentcult een aantal jaren geleden in de doomscene hoge ogen gooide.

Rise Above Records, het label van Jennings’ oude strijdmakker Lee Dorian (zanger van Cathedral), bracht eerder deze zomer de pakkende Death Penalty-single Sign Of Times uit. Nu komt er een volledig album uit met de titel Death Penalty. De band- (en album)naam is overigens een referentie naar de debuutplaat van de doomige New Wave Of British Heavy Metal-band Witchfinder General.

Death Penalty biedt een verzameling pakkende en enkele iets minder pakkende doomrocknummers die voor liefhebbers van oldschool heavy metal, occult rock en klassieke doom goed te verteren zijn. Een uitermate degelijk album, met als belangrijkste kenmerk het ronde gitaargeluid van Jennings, die met zijn smaakvolle spel menige compositie beter doet klinken dan die daadwerkelijk is. Een ander belangrijk fundament is de stoere, maar ook lichtelijk zoetgevooisde stem van Nocon. Op het melancholische en tegelijkertijd zinderende The One That Dwells komt haar dynamische stemgebruik uitermate goed uit de verf. Een van de nummers die dit debuut net wat meer smaak geeft.

Andere toppers zijn de hoekige starter Howling At The Throne Of Decadence, het Maiden-esque Eyes Of The Heretic, het stampende Immortal By Your Hand en het afwisselende Written By The Insane. Deze composities hebben herkenbare refreinen, pakkende riffs en aandachtvasthoudende soli. De muziek heeft een warm, doom-achtig geluid, maar de composities hebben een relatief hoog tempo (meer dat van Trouble dan dat van Cathedral) en zijn behoorlijk melodieus van aard: vandaar de door mij gehanteerde term ‘doomrock’. Een aantal nummers heeft, net als de vijf eerder genoemde aanraders, herkenbare refreinen, maar zijn net iets te gezapig van aard. Gelukkig worden ze gered door spannende (maar ook broodnodige) tempowisselingen en het opfleurende gitaarspel van Jennings.

Death Penalty is een uitermate degelijk debuut. Het biedt laagdrempelige, aanstekelijke doomrock. Bij vlagen een beetje gezapig, maar tegelijkertijd ben ik gespannen wat Jennings en zijn Belgische kornuiten in de toekomst zullen afleveren. Verplicht luistermateriaal voor fans van doom, heavy metal, stoner en occult rock.

1. Grotesque Horizon
2. Howling At The Throne Of Decadence
3. Eyes Of The Heretic