• Ralph Salati (Destrage) - 37
  • Richard "Ricardo" Chuat (Kronos) - 47

• Matt LaPorte (Jon Oliva's Pain) - 2011

Deathstars - The Perfect Cult
Jaar van release: 2014
Deathstars - The Perfect Cult
Eind 2011 werd met het compilatie-album The Greatest Hits On Earth en een tour met Rammstein het eerste decennium voor Deathstars op een mooie manier afgesloten. Een succesvol tijdperk waarin de Zweden hun eigen deathglam steeds verder ontwikkelden. Een stijl die een combinatie is van het donkere en het flamboyante en veel fans heeft opgeleverd. Die fans hebben ruim vijf jaren moeten wachten op een nieuw studioalbum maar ze kunnen gerust adem halen. The Perfect Cult, dat op vrijdag de dertiende werd uitgebracht, is een solide plaat waarop de lijn van voorganger Night Electric Night is doorgezet en de sterke punten worden uitgelicht.

Het sterkste punt is het mooie en gevarieerde keyboardspel van Nightmare Industries. Horrorsoundtracks (zoals Ghost Reviver en Asphalt Wings), opzwepende melodieën (in Fire Galore en het titelnummer) en atmosferische passages (tijdens Track, Crush & Prevail en Noise Cuts) worden goed afgewisseld. Met name tijdens de instrumentale passages van onder andere Ghost Reviver en Fire Galore wordt het keyboardspel mooi benadrukt. De met sex-appeal doordrenkte zang van Whiplasher Bernadotte is deze keer weliswaar minder gevarieerd, maar past perfect in het geheel en verveelt geen moment. Bij de backing vocals valt op dat er geen vrouwelijke vocalen meer zijn maar er geslaagd geëxperimenteerd wordt met elektronica zoals erg fraai naar voren komt in Bodies en Temple Of The Insects.

De bas van Skinny Disco staat sterk in de mix waardoor het album een zwaarder geluid heeft dan de rest van de discografie. Tevens klinken de drums van Vice, de nieuwe man achter het drumstel, wat donkerder en boeten ze iets aan kracht in. Bovendien klinken ze wat mechanischer evenals de gitaarpartijen, die erg commercieel verantwoord afgesteld staan en daardoor wat rauwe agressie missen. Wat dat betreft, kun je het gemis van de vertrokken gitarist Cat, die niet vervangen is, goed merken. Wel bezitten zowel Explode als Temple Of The Insects supergave, zware riffs.

Het tempo ligt wat lager in vergelijking met de voorganger. De eerste helft van de tracks bevat nog wel wat sneller en lichter materiaal zoals het melodieuze, dansbare Fire Galore en de wat simpele single All The Devil’s Toys, die wat lijkt op Cyanide. Hierin hoor je, net als in meerdere nummers, duidelijk de invloeden uit de jaren tachtig terugkomen. Met name een band als Sisters Of Mercy is een groot voorbeeld voor Deathstars. Daarna worden de nummers wat donkerder en epischer zoals Asphalt Wings en het elektronische Bodies. Laatstgenoemde is even wennen maar hoe vaker je deze beluistert, hoe meer het uitgroeit tot een van de hoogtepunten. Andere hoogtepunten zijn Ghost Reviver en het titelnummer al kan ik me voorstellen dat er meerdere favorieten (wat te denken van Asphalt Wings?) onder de fans zijn omdat het niveau van de tracks dicht bij elkaar ligt.

The Perfect Cult is een album dat lekker wegluistert met veel catchy nummers en fraaie keyboardmelodieën en synths. Het is een veilig, commercieel album met eenvoudige songstructuren, dat nergens uit de bocht vliegt. Doordat op safe wordt gespeeld, mist deze vierde langspeler wat innovativiteit en met name pit. Metalfans die Deathstars te overdreven en commercieel vinden, kunnen echt helemaal niets met deze release. De echte fans kunnen er wel tevreden mee zijn. Benieuwd hoe het live klinkt? De ‘Claws Through Europe Tour’, waarin de kings of deathglam samen met de Zweedse goth-/rock-/punkband The Dead And Living optreden, doet ook Nederland aan.

1. Explode
2. Fire Galore
3. All The Devil’s Toys