• Nicholas Barker (Cradle Of Filth) - 51
  • Paul Baloff (Exodus)† - 64
  • Rosalie Cunningham (Purson) - 34

TDW - Music To Stand Around And Feel Awkward To
Jaar van release: 2014
Label: Layered Reality Productions

Progressieve symfonische metal van eigen bodem; onder die noemer valt Music To Stand Around And Feel Awkward To, het nieuwste album van TDW. TDW is het eenmansproject van Tom de Wit die ook op deze nieuwste creatie de composities, een groot deel van de instrumenten en de voornaamste zangpartijen voor zijn rekening neemt. Al sinds 2004 brengt De Wit platen uit onder de naam TDW en daarnaast levert hij een bijdrage aan diverse producties van andere artiesten. Aan ervaring ontbreekt het hem dan ook niet en dat hoor je terug op Music To Stand Around And Feel Awkward To. Voor deze nieuwe schijf heeft hij een aantal nummers van eerder werk nog eens onder de loep genomen en herbewerkt tot grotendeels nieuwe muziekstukken en dat aangevuld met volledig nieuw werk.

Hoewel de plaat als geheel geen conceptalbum mag heten, zit er achter elke song een verhaal dat beschreven wordt door Tom de Wit in het bijbehorende boekje. Voor de geïnteresseerden is dat leuk natuurlijk, maar uiteindelijk is het belangrijkste hoe het klinkt.

TDW kiest ervoor om te openen met het sfeervolle en inleidende Some Things, Part I. De Wit neemt zelf vrijwel alle zangpartijen voor zijn rekening, en daar brengt hij het er aardig mee vanaf. Zijn warme doch melancholische stemgeluid komt het beste tot zijn recht wanneer hij niet kiest voor grootse vocale stuntpraktijken, maar zich hier bescheidener opstelt. Dit werkt zeer goed op het eerste gedeelte van het album, maar wanneer hij in enkele van de latere songs meer begint te eisen van zijn zangkunsten, begint het soms toch wat te wringen. Een aantal van de slotsongs van de plaat zou wellicht beter tot zijn recht zijn gekomen met een paar sterke gastzangers.

Dat punt van kritiek is snel vergeten wanneer je let op de knappe arrangementen die deze plaat rijk is. De ware kracht van TDW schuilt in de sterke opbouw van enkele van de songs en de manier waarop deze ingekleurd zijn met een zeer diverse instrumentatie. Waar de openingstrack van deze schijf nog sober van opzet is, pakt TDW flink uit met Chameleon. Hoewel er van alles gebeurt wat betreft effecten, samenzang, solo's en meer, heb je nergens het idee dat het uit de bocht vliegt en het oog voor een goede song verloren wordt. De Wit experimenteert flink, maar zorgt er tegelijkertijd voor dat je, ondanks alle muzikale poespas, nog een lekkere metalsong over hebt. Ook bij de langere en meer complexe nummers als Dreamwalk, Part II - The Descent en Some Things, Part II.

Ondanks dat TDW in principe een eenmansformatie is, krijgt Tom de Wit op deze plaat hulp van een keur aan gastmuzikanten die we regelmatig voorbij zien komen in de Nederlandse (progressieve) rockscene. Wie welke solo precies voor zijn rekening neemt, staat netjes beschreven in het rijkelijk geïllustreerde boekje: van de spetterende gitaarsolo's van bijvoorbeeld Lennert Kemper en Frank Schiphorst, tot aan de warme sfeervolle klanken van de dulcimer die uiteraard voor rekening komen van Elvyna Dulcimer.

Extra leuk aan TDW en Music To Stand Around And Feel Awkward To is dat Tom de Wit de muziek gratis en voor niks ter download aanbiedt. Het is dus niet alleen bijzonder eenvoudig om deze schijf eens een luisterbeurt te geven, maar ook nog eens zeer de moeite waard. Wanneer je vervolgens besluit deze schijf fysiek in de platenkast te willen hebben, heeft de gedrukte versie drie extra nummers: Heading Back, Dreamwalk, Part II - The Descent en Shock Awakening.

Traclklist:
1. Some Things, Part I
2. Chameleon