• Jeff Ward (Nine Inch Nails) - 1993
  • Randy Rhoads (Ozzy Osbourne) - 1982

Sebastian Bach - Give 'Em Hell
Jaar van release: 2014
Label: Frontiers Records

Sebastian Bach - Give 'Em Hell

Sinds meestervocalist Sebastian Bach zich weer helemaal op de harde muziek heeft gestort in 2006, heeft hij twee ijzersterke albums uitgebracht waarvan met name Kicking And Screaming van drie jaar terug een geweldige indruk heeft achtergelaten. Dat trucje probeert hij te herhalen op zijn nieuwste plaat Give 'Em Hell en daarbij krijgt hij hulp van een getalenteerd team. De productie is wederom in handen van Bob Marlette en de musici bestaan uit niemand minder dan Duff McKagan (Guns N' Roses, Velvet Revolver), John 5 (Marilyn Manson, Rob Zombie), Steve Stevens (Billy Idol), Devin Bronson (Pink) en Bobby Jarzombek (Halford). Het is op papier een indrukwekkend gezelschap, maar in de praktijk weet het de hoge verwachtingen op Give 'm Hell slechts deels waar te maken.

Hoewel je het niet zou zeggen wanneer je de bruisende puberale promotiefilmpjes van zanger Sebastian Bach voor zijn nieuwe plaat Give 'Em Hell bekijkt, beginnen de jaren nu toch echt wel te tellen. Zijn kenmerkende hoge uithalen zijn nog krachtig, maar je hoort duidelijk dat zijn stem achteruit is gegaan. Het neigt af en toe zelfs naar het nasale en dat maakt van enkele songs op deze nieuwe schijf geen prettige luisterervaring. De vreselijke afsluiter Forget You is bijvoorbeeld zo een nummer dat je zo snel mogelijk weer wil vergeten. Niet alleen Bachs stem laat hem hier in de steek, ook het lied is van een erg matige kwaliteit. Het geldt helaas voor meerdere songs dat ze niet echt memorabel zijn door bijvoorbeeld een gebrekkig refrein, of als geheel niet echt interessant zijn. Die heerlijke rock-'n-roll groove die zo rijkelijk aanwezig was op voorganger Kicking And Screaming is helaas minder vaak terug te vinden op dit nieuwe album.

Toch bevat Give 'Em Hell een aantal zeer fijne lichtpunten. Zo zijn er een aantal mooie ballads te vinden in de vorm van Had Enough en vooral ook het mooie ingetogen Rock N Roll Is A Vicious Game. Tussen het stevigere materiaal vallen Taking Back Tomorrow en Gun To A Knife Fight in positieve zin op. Taking Back Tomorrow schittert door bijvoorbeeld strakke gitaren en een heerlijke ritmesectie. Bovendien toont het dat, ondanks dat het minder wordt, Sebastian Bach nog altijd over een geweldig paar stembanden beschikt.

Qua stijl is er weinig verschil tussen dit nieuwe Give 'Em Hell en Kicking And Screaming van een aantal jaren geleden, maar helaas maakt dit nieuwe werk niet zo een verpletterende indruk als diens voorganger. Desalniettemin bevat deze plaat een aantal aardige songs die trouwe fans zeker niet teleur zullen stellen.

1. Hell Inside My Head
2. Harmony
3. All My Friends Are Dead