• Jeff Ward (Nine Inch Nails) - 1993
  • Randy Rhoads (Ozzy Osbourne) - 1982

Skyliner - Outsiders
Jaar van release: 2014
Label: Limb Music Products
Skyliner - Outsiders
Skyliner is al actief vanaf het jaar 2000, maar op een paar demo's en een EP na hebben ze nog niet veel uitgebracht. De groep maakt sprankelde powermetal met progressieve invloeden dat vooral erg Europees aanvoelt, wat bijzonder is aangezien ze Amerikaans zijn. De huidige samenstelling bestaat uit oprichters Jake Becker (gitaar en zang) en Ben Brenner (drum) aangevuld met Nathaniel Curtis (bas), die er pas na de albumopname's bij gekomen is. De keys zijn ingespeeld door Ashley Finn (die de band ook alweer heeft verlaten). Qua invloeden wordt Skyliner vergeleken met Fates Warning, Warlord, Angel Witch, Running Wild en Rage.

Outsiders begint met een lang opgerekt ambiance intro waar een langzame spanningsboog gecreëerd wordt om over te gaan naar Symfony In Black. Vanaf dat moment is er van rust nog weinig sprake en wordt je meegenomen in een muzikale trip die uiteindelijk vijfenzeventig minuten duurt. Symfony In Black zou je de belichaming van symfonische progressieve powermetal kunnen noemen. Het nummer dendert in een snel tempo voort, waarbij er voortdurend geschakeld wordt met passage's om altijd weer terug te keren naar een groots refrein. Dat is dan ook het fundament waar de band op bouwt en dit komt op het gehele album terug.

Muzikaal staat de band als een huis en is de productie kristalhelder te noemen. Jake Becker is een goede voorman met een laag stemgeluid, maar kan met gemak hoge kreten en grunts aan, alleen mag hij op sommige momenten wel iets meer kracht bijzetten om helemaal te overtuigen. Als gitarist heeft hij een eigen stijl waarbij hij vooral met hoge riffs speelt en zo ook soleert. Vooral op de uitgesponnen instrumentale stukken weet hij je mee te nemen en is het een genot om te horen. Het drumwerk weet prima te variëren, waarbij deze van rustig ineens kan omslaan naar supersnel. De keys vormen een welkome aanvulling op het geheel, maar voor een voltallig bandlid wordt er hier te weinig gebruik van gemaakt.

Skyliner probeert van het geheel een episch schouwstuk te maken, maar komt daar nog niet helemaal mee weg. Qua intro's weet de groep een prima fundering neer te zetten (waar vooral het galopperende beginstuk van Undying Wings erg lekker klinkt) maar sommige refreinen en climaxen missen net dat beetje extra om het echt groots te maken. Daar is de climax van het eenentwintig minuten durende Worlds Of Conflict een goed voorbeeld van. Daarbij duurt de outro hier ook veel te lang en begint deze op den duur zelfs te irriteren door continue hetzelfde te klinken. De band zou er ook goed aan doen om sommige nummers iets in te korten omdat er tegen het einde vaak te veel herhaald wordt.

Dat neemt niet weg dat Outsiders een erg goed debuut is geworden van een band die veel potentie laat horen. Elk nummer zit lekker in elkaar en is erg toegankelijk, maar vanwege de progressieve inslag duurt het toch even voordat je alle tracks helemaal kent. Liefhebbers van powermetal zouden deze release dan ook gerust een kans kunnen geven.

1. Signals
2. Symfony In Black
3. Undying Wings