Edguy - Space Police - Defenders Of The Crown
Jaar van release: 2014
Hoewel Tobias Sammet inmiddels al richting de veertig loopt en een gepokt en gemazeld muzikant is (die vooral met Avantasia zeer verdienstelijk werk heeft afgeleverd), is de puberale humor nooit helemaal uit zijn systeem verdwenen. Gelukkig ook maar, kunnen we daaraan toevoegen, want hoewel Duitsers en humor niet altijd een succesvolle combinatie is, werkt het recept bij Edguy over het algemeen erg goed. De onversneden power metal van dit gezelschap is echter zeker geen grap: dat bewezen fantastische albums als Mandrake en Hellfire Club wel.

Hoewel de band met ietwat fletsere albums als Rocket Ride en Tinnitus Sanctus een beetje leek in te zakken, was het in 2011 verschenen Age Of The Joker een aangename verrassing. Niet direct op hetzelfde niveau als het oudere werk, maar desondanks een schijfje met een aantal erg sterke nummers. Met Space Police – Defenders Of The Crown (wat een verschrikkelijke titel overigens) zet Edguy de stijgende lijn voort, waarbij vooral het eerste deel van de schijf enorm verfrissend klinkt (en ook wel beduidend beter is dan de tweede helft).

Zo is opener Sabre & Torch een heerlijk opzwepend nummer, waarin Sammet zich van zijn beste kant laat horen middels een aantal fantastische uithalen. Het spelplezier spat ervan af en het is best knap dat Edguy op deze tiende full length nog steeds een bepaalde mate van frivoliteit en speelsheid heeft weten te behouden in zijn sound. Ook nummers als het titelnummer (een fijne midtempo-stamper met een enorm lekker refrein en subtiele ‘retro-sci-fi’-effecten), het opzwepende Defenders Of The Crown en het foute, maar o zo vermakelijke Love Tyger) behoren tot het betere materiaal dat deze band heeft geschreven. Mooi is ook dat het gitaargeluid weer een stuk vetter klinkt dan het ietwat weggemoffelde geluid op Age Of The Joker.

Halverwege het album gaat het even finaal mis met de potsierlijke cover Rock Me Amadeus (met een in het Duits rappende Sammet), maar het hierop volgende Do Me Like A Caveman weet metal en humor een stuk beter te combineren. De laatste nummers sprankelen iets minder dan het eerste deel van het album, maar klinken desondanks zeker niet verkeerd. De laatste jaren is het aantal sterke powermetalreleases op één hand te tellen geweest, maar dit jaar belooft een uitstekend jaar te worden voor de liefhebbers. Eerder leverden Gamma Ray en Sonata Arctica al fris klinkende platen af en ook Edguy heeft een puik werkje ingeblikt. Het niveau van een plaat als Mandrake wordt waarschijnlijk niet meer geëvenaard, maar desondanks bewijst Edguy met Space Police - Defenders Of The Crown absoluut zijn relevantie.

1. Sabre & Torch
2. Space Police
3. Defenders Of The Crown