Pitfest
Enquête

Wat is jouw favoriete studio-album ooit van Belgische bodem?

Aborted - Goremageddon [2003]
Acid - Maniac [1983]
Agathocles - Razor Sharp Daggers [1995]
Amenra - Mass VI [2017]
Ancient Rites - Dim Carcosa [2001]
Belgian Asociality - Belgian Asociality [1988]
Brutus - Unison Life [2022]
Channel Zero - Unsafe [1994]
Cyclone - Brutal Destruction [1986]
Emptiness - Nothing But The Whole [2014]
Enthroned - Prophecies Of Pagan Fire [1995]
Evil Invaders - Feed Me Violence [2017]
Fleddy Melculy - Helgië [2016]
Irish Coffee - Irish Coffee [1972]
Iron Mask - Hordes Of The Brave [2005]
Killer - Wall Of Sound [1982]
Oathbreaker - Rheia [2016]
Ostrogoth - Ecstasy And Danger [1984]
Pantheïst - O Solitude [2003]
Psychonaut - Unfold The God Man [2018]
Steak Number Eight - The Hutch [2013]
Target - Master Project Genesis [1988]
Thurisaz - Scent Of A Dream [2004]
Wiegedood - De Doden Hebben Het Goed [2015]
een andere Belgische langspeler

[ Uitslag | Enquêtes ]

    21 maart:
  • Enslaved, Svalbard en Wayfarer
  • Suicidal Angels, Fusion Bomb en Crimson Fire
  • 22 maart:
  • Carnifex, Revocation, Aborted en Vexed
  • Metal Battle Veldslag West
  • Suicidal Angels, Fusion Bomb en Crimson Fire
  • 23 maart:
  • Sinister, The Monolith Deathcult en Aran Angmar
  • Sister May
  • Verval en Ter Ziele
  • Vltimas
  • 24 maart:
  • Atheist, Cryptopsy en Almost Dead
  • Extermination Dismemberment en Shoot The Messiah
  • Lowest Creature, The Breed en Bladecrusher
  • Marcel Coenen & Friends
  • Taake, Nordjevel en Theotoxin
  • Vltimas, Legion Of The Damned en Kjeld
  • W:O:A Metal Battle Veldslag West
  • 25 maart:
  • Mr. Big
    19 april:
  • Dear Mother
  • Roadburn festival
  • The Warning
  • Wishbone Ash
Kalender
Vandaag jarig:
  • Aksu Hanttu (Entwine) - 45
  • Alex Dubé (Icewind) - 41
  • Axel Johann (Boomerang) - 50
  • Billy Sheehan (Steve Vai) - 71
  • Brann Dailor (Mastodon) - 49
  • Brant Bjork (Kyuss) - 51
  • Dirk Zelmer (Galloglass) - 52
  • Frank Claussen (Theatre Of Tragedy) - 48
  • George Thanasopoulos (Airged L'amh) - 51
  • Jacob Hellner (producent) - 63
  • Jessica Thierjung (Xandria) - 43
  • Sebastjan Mulej (Brutart) - 45

Vandaag overleden:
  • Jeff Ward (Nine Inch Nails) - 1993
  • Randy Rhoads (Ozzy Osbourne) - 1982
Review

Descend - Wither
Jaar van release: 2014
Label: Inverse Records
Descend - Wither
Descend is in 2003 opgericht als een thrashmetalband, maar na wat wisselingen in de line-up wordt het roer omgegooid naar progressieve death metal. Sinds 2008 speelt de band uit Stockholm in de huidige bezetting en in 2011 verschijnt het veelbelovende debuut Through The Eyes Of The Burdened. Hiermee krijgt de band enige naamsbekendheid, maar de plaat mist met name kracht om een doorbraak te forceren. Met een ongewijzigde samenstelling ziet de opvolger Wither eind januari 2014 het levenslicht.

Net als op het debuutalbum zijn de invloeden van Opeth duidelijk aanwezig. Zo eindigt de opener Confined By Evil met een ruim twee minuten lang durende passage die doet denken aan het einde van Deliverance. Het melodieuze tweede deel van het In Hours Of Despair herinnert aan The Baying Of The Hounds. Naast Opeth hoor je ook dat Gojira (met name tijdens het begin van In Hours Of Despair) en verschillende deathmetalbands uit Florida (vooral tijdens het eerste deel van het album met nummers als Confined By Evil, The Rancorous Paradigm en het technische Severance, compleet met blastbeats) een inspiratiebron zijn.

Tijdens de eerste helft van het album overheerst een onheilspellende sfeer, mede ingegeven door de duivelse riffs en de scherpe hese vocalen van Nima Farhadian Langroudi. Hij wisselt dit overigens prima af met grunts en sporadisch met cleane zang. Naast afwisseling in zang, zit er ook veel variatie in het gitaarspel van de heren Andreas Lindström en Alex Wijkman. Van duistere octaaf- en diminished riffs wordt vlot omgeschakeld naar akoestische en melodieuze passages. Drummer Jonathan Persson eist speciale aandacht op met knappe tempoveranderingen en veel extra interessante fills (zoals in het eerste Gojira meets Meshuggah-achtige deel van In Hours Of Despair). De cleane productie zorgt er daarbij voor dat alle muzikale kwaliteiten goed tot hun recht komen.

Met het instrumentale, akoestische intermezzo Wither (dat met een heel mooi loopje begint dat goed blijft hangen, maar ook helaas een gewaagd maar minder geslaagd loopje bevat) wordt een melancholischer en progressiever tweede deel van het album ingeleid met meerdere fraaie cleane en akoestische passages. Zo eindigt Diabolic episch briljant en kent From Grace To Grave een drietal akoestische folkpassages. De twaalf minuten durende afsluiter begint met een psychedelisch intro dat vervolgens goed opbouwt naar een progressief, episch nummer.

Descend levert met Wither een goed album af met lange, gevarieerde nummers. Nadeel van de lengte is dat de spanning minder goed wordt vastgehouden, waardoor je af gaat dwalen of de neiging krijgt te gaan skippen. Toch mis je dan interessante passages die regelmatig opduiken. Het niveau van de genoemde inspiratiebronnen wordt helaas zelden gehaald. Toch biedt Wither veel kwaliteit en variatie en verdient zeker meerdere luisterbeurten door fans met een voorliefde voor progressieve death metal.

Tracklist:
1. Confined By Evil
2. The Rancorous Paradigm
3. In Hours Of Despair
4. Severance
5. Wither
6. Diabolic
7. From Grace To Grave
8. Sundown

Score: 79 / 100

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 14 april 2014

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.