Stream Of Passion - A War Of Our Own
Jaar van release: 2014
Label: eigen beheer
Stream Of Passion - A War Of Our Own
Dat een goede relatie tussen een band en zijn fans zich uitbetaalt, bewijst het progressieve metalgezelschap Stream Of Passion. Dankzij een zeer geslaagde crowdfundingcampagne (waarbij de doelen en verwachtingen ruimschoots overtroffen zijn) brengt de band rond zangeres Marcela Bovio zijn vierde album A War Of Our Own uit.

Een titel die betrekking heeft op het proces van het tot stand komen van A War Of Our Own, dat niet zonder slag of stoot verliep. De samenwerking met Napalm Records werd namelijk beëindigd door een verschil van mening met betrekking tot de muzikale richting. Naast de strijd van de band, loopt de strijd van anderen als een rode draad door het geheel. Zo gaan Monster en het melodieuze, melancholische titelnummer (dat met medewerking van Daniel Cardoso van Anathema tot stand kwam) over hoe de drugsoorlog het dagelijkse leven van de mensen in Mexico beïnvloedt, gaat Secrets over de strijd tegen kanker (in het bijzonder over de driejarige Mara) en Don’t Let Go over een strijd van iemand die niet meer wil leven, waarbij de teksten een inspiratie zijn om niet op te geven. Elk nummer heeft zo zijn eigen verhaal wat op een indrukwekkende manier wordt vertaald in de muziek.

Stream Of Passion is altijd al goed geweest in het maken van progressieve symfonische metal met veel passie, emotie, melodie en dramatiek en dat is op het nieuwe album niet anders. De vrijheid om zelfstandig de muzikale richting en creativiteit op A War Of Our Own te bepalen, wordt optimaal benut. De nieuwe nummers zijn progressiever dan op de vorige albums. Sterke en tot in detail uitgewerkte composities (zoals Autophobia en het fantastische Earthquake) worden afgewisseld met het straightforward The Curse, waarvan al een tijdje een lyricvideo te zien is, het pittige en progressieve Out Of Darkness, en de fragiele ballad For You dat heel mooi opbouwt en subtiel overgaat naar een climax waarbij het knap is als je tijdens het luisteren geen tranen in je ogen krijgt.

Marcela Bovio schittert weer met haar emotionele zang vol dramatiek en hoge uithalen (Earthquake). Daarbij wordt een passende afwisseling tussen het Spaans en het Engels gevonden waarbij het Spaans wat meer de ruimte krijgt dan op het vorige album Darker Days. Zo is het melancholische Delirio, dat veel dynamiek kent, volledig Spaanstalig. Toch is het niet alleen de Mexicaanse zangeres die uitblinkt, maar de band als geheel. Het Latijns-Amerikaanse gevoel wordt niet alleen benadrukt in de zanglijnen, maar ook in het pianospel en de ritmes zoals de tango en de bolero. De dramatiek wordt verder gevoed door de violist Ben Mathot en cellist David Faber en het uitstekende symfonische toetsenwerk van Jeffrey Revet.

Het album, dat is opgenomen in de Sandlane Studios met hulp van Joost van den Broek, klinkt ondanks alle dynamiek vooral donker en beukend zwaar door de lage baslijnen en zware gitaarriffs. Gelukkig wordt ook hier aan afwisseling gedacht met melodieus gitaarwerk en heftige solo’s van Stephan Schultz zoals in het aangrijpende Don’t Let Go (met een zanglijn van Radiohead). Vanwege de combinatie van progressieve elementen, beukende stukken en rustige emotionele passages vergt het meerdere luisterbeurten om alle nummers goed te laten bezinken. Hierdoor blijft het wel iedere keer weer interessant om het album te beluisteren. A War Of Our Own is verplichte aanschaf voor de fans en een zeer aangename kennismaking voor metalfans die de band nog niet kennen. Op 18 april is de cd-presentatie in Bibelot in Dordrecht waar naast een groot aantal nieuwe nummers ook oude krakers gespeeld gaan worden.

1. Monster
2. A War Of Our Own
3. The Curse