Pitfest
Enquête

Wie is jouw favoriete toetsenist ooit?

Alex Staropoli
Christian 'Flake' Lorenz
Derek Sherinian
Don Airey
Falk Maria Schlegel
Henrik Klingenberg
Janne Wirman
Jens Johansson
Jon Lord
Jon Oliva
Joost van den Broek
Jordan Rudess
Josh Silver
Keith Emerson
Ken Hensley
Kevin Moore
Mambo Kurt
Martijn Westerholt
Michael Pinnella
Øyvind 'Mustis' Mustaparta
Richard Barbieri
Rick Wakeman
Steinar 'Sverd' Johnsen
Tuomas Holopainen
een andere toetsenist, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    24 april:
  • Dragged Under
  • Finntroll, Metsatöll en Suotana
  • Ohrima en Espirit d'Escalier
  • 25 april:
  • Finntroll, Metsatöll en Suotana
  • 26 april:
  • Bodyfarm, Insurrection en Inherited
  • Dogma, Curselifter en State Power
  • Old Man's Riot en Thorndale
  • 27 april:
  • Edenbridge, Deep Sun, Devilsbridge en Epinikion
  • Headless Hunter, Deadspeak, Ancestral Sin, Deafened to Death en Grofvuil
  • Temple Fang
  • Warkings, Hammer King en Victoriu
  • Willemsfest
  • 28 april:
  • Blasphemy, Wrok en Kerberos
  • FemME IX - Female Metal Event
  • Warkings, Hammer King en Victorius
  • 29 april:
  • Coroners, Gravery en Born Infected
  • Hate en Keep Of Kalessin
  • 30 april:
  • Coroners, Gravery en Malignity
  • Kill The Lights
    24 mei:
  • Another Now
  • Austrian Death Machine, Distant en Ghost Iris
  • Caligula's Horse
  • Graveland festival
  • Habitants
  • Vanaheim, Xaon en End Of The Dream
Kalender
Vandaag jarig:
  • Arnis (Infected) - 39
  • Billy Gould (Faith No More) - 61
  • Eric Wagner (Trouble)† - 65
  • Glenn Cornick (Jethro Tull) - 77
  • Shannon Larkin (Godsmack) - 57
  • Thorfried (Negator) - 48
  • Wolfgang Rothbauer (Thirdmoon) - 46
Review

Altar Of Plagues - Teethed Glory And Injustice
Jaar van release: 2013
Label: Profound Lore Records
Altar Of Plagues - Teethed Glory And Injustice
Er zijn wel vaker bands geweest die van het ene op het andere album een radicale stijlbreuk lieten horen. Regelmatig betreft het dan pogingen om ‘een breder publiek’ aan te spreken. Het komt echter heel wat minder vaak voor dat een band erin slaagt om zichzelf volledig opnieuw uit te vinden en een andere richting in te slaan, maar dat toch op een zodanige manier doet dat het nieuwe album volstrekt anders, maar net zo uniek en intens is als zijn voorganger. Disillusion slaagde erin met het geweldige Gloria als opvolger van Back To Times Of Splendor, maar in een heel ander genre kunnen we ook Altar Of Plagues als succesvoorbeeld bestempelen.

Deze Ierse band verdient dan ook alle respect voor de gewaagde ontwikkeling die hij heeft ingezet op Teethed Glory And Injustice. Het zou immers zo makkelijk zijn om op de weg van het lyrisch ontvangen Mammal voort te borduren en wederom een sludge-achtig post-blackmetalepos af te leveren. De band werd niet voor niets vaak de blackmetalversie van Neurosis genoemd. In plaats daarvan maakt Altar Of Plagues het zich met het artistieke, avantgardistische en op het eerste gehoor fragmentarische Teethed Glory And Injustice behoorlijk moeilijk.

Weg zijn de stuwende, uitgesponnen instrumentale passages en Wolves In The Throne Room-achtige versnellingen. Wat daarvoor in de plaats is gekomen, is een uiterst intrigerend en curieus amalgaam van black metal, ambient, noise, mathcore en tribal-achtige percussie. De beklemmende opener Mills kan in eerste instantie nog afgedaan worden als een soort excentriek intro, maar blijkt naderhand een voorbode van wat de luisteraar op dit album kan verwachten.

De relatief korte, verwrongen nummers zitten vol excentrieke ritmes die van de hak op de tak lijken te springen. Er gebeurt enorm veel en tegelijkertijd lijkt er nog meer onder de oppervlakte te broeien. Heel lang vond ik Teethed Glory And Injustice daarom een bijzonder moeilijk album om geheel te consumeren, maar keer op keer bleek ik geïntrigeerd te zijn door wat ik allemaal hoorde. Het eerste nummer waarbij het spreekwoordelijke kwartje echt viel, is God Alone, dat zich (weliswaar na heel wat luisterbeurten) tot een meesterlijk nummer ontpopt. Intens en dissonant hakkend, abstract en in een nachtmerrie-achtige sequentie van het ene naar het andere bizarre ritme, tegendraadse riff en sinistere geluidspassage overvloeiend. Grotesk maar waanzinnig!

Ook het creepy Twelve Was Ruin (bij vlagen moet ik zelfs even aan Gnaw Their Tongues denken) is een van de nummers die het eerst zijn vele lagen blootgeeft. Maar de rest van het materiaal is minstens even inventief, eigenzinnig en op een wrange manier kunstzinnig. Het zal inmiddels wel duidelijk zijn dat Teethed Glory And Injustice absoluut geen makkelijk te behappen album is geworden. Maar een plaat die mij na een jaar nog steeds iedere keer op het puntje van mijn stoel houdt met details die niet eerder zijn opgevallen of structuren die zich ineens openbaren, verdient mijns inziens alleen maar lof.

Tracklist:
1. Mills
2. God Alone
3. A Body Shrouded
4. Burnt Year
5. Twelve Was Ruin
6. A Remedy And A Fever
7. Scald Scar Of Water
8. Found, Oval And Final
9. Reflection Pulse Remains

Score: 86 / 100

Reviewer: Rik
Toegevoegd: 8 april 2014

Meer Altar Of Plagues:

Altar Of Plagues - Teethed Glory And Injustice
Reactie van corpse op 08-04-2014 om 18:14u
Score: 80 / 100

uitzonderlijke goeie plaat idd, spijtig dat ze er ondertussen mee zijn gestopt...

Altar Of Plagues - Teethed Glory And Injustice
Reactie van Een Metalfan op 08-04-2014 om 19:29u

Erg goeie plaat inderdaad.

Gelukkig is deze review ook nog net binnen jaar na uitkomst geplaatst.
Helemaal niet te laat ofzo.

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.