20-04-2019

Persuader - The Fiction Maze
Jaar van release: 2014
Label: Inner Wound Recordings
Persuader - The Fiction Maze
Acht lange jaren heeft het geduurd totdat When Eden Burns een opvolger heeft gekregen. De heren hebben natuurlijk niet stil gezeten, want frontman Jens Carlsson en gitarist Emil Norberg waren jarenlang ook verbonden aan Savage Circus, waarbij twee albums zijn uitgebracht. Rond Savage Circus is het de laatste tijd rustig. Zo rustig dat sommige mensen denken dat de band op sterven na dood is. Eigenlijk dacht ik dat dat met Persuader het geval was. Welke van de twee actief is, is mij om het even. Beide zijn namelijk erg goed in het naspelen van Blind Guardian.

Genoeg gelul over (in)activiteit. The Fiction Maze is een welkome plaat die precies datgene laat horen wat Blind Guardian langere tijd nauwelijks meer doet: klassieke speed metal spelen. Jens Carlsson heeft natuurlijk dezelfde, karakteristieke stem van Hansi Krsch. Het gaspedaal wordt dan ook direct ingetrapt en de vertrouwde klanken stromen je tegemoet. One Lifetime is een leuke opener die zich laat kenmerken door goede zanglijnen. Daar zit ook meteen de zwakte van deze plaat, want de meeste nummers worden gedragen voor de zang. De snelle riffs bieden maar weinig variatie of sterke momenten.

The Fiction Maze moet het dus hebben van de uitspringers. Op Son Of Sodom durven de heren eindelijk wat langzamer te spelen, dat resulteert in wat met gemak het beste nummer van de plaat genoemd kan worden. Epischer dan dit kan het niet worden. Hansi zal jaloers zijn dat hij dit nummer niet geschreven heeft. Wat jammer is het dan dat Persuader het verder vooral doet met snelle riffs die eerder verveling dan luisterplezier opwekken. Toch zit er wel een goede kant aan het verhaal. Heb je echt zin in een gevarieerde avond in Blind Guardianstijl? Draai de laatste platen van beide bands met de nummers op shuffle. In gezelschap van mensen die de discografien niet van buiten kennen, kan je er een mooie quiz van maken.

Wie gewoon graag naar de oude platen van Blind Guardian luistert en het niet erg vind dat de muziek minder afwisselend is, kan niet om The Fiction Maze heen. Anderen die ook een poging willen wagen, moeten er rekening mee houden dat de plaat op het eerste gehoor bij mij vrij saai was. Gaandeweg geeft het vierde album van Persuader zijn geheimen prijs en blijft een genietbaar werkje over.

1. One Lifetime
2. War
3. The Fiction Maze