Dodsferd - A Breed Of Parasites
Jaar van release: 2013
Label: Funeral Industries
Dodsferd - A Breed Of Parasites
Ik herinner me nog dat ik jaren geleden het schijfje Fucking Your Creation van deze Griekse eenmansformatie besprak. Hoewel de ranzige black ‘n’ roll, die overduidelijk door de heruitvinding van Darkthrone (The Cult Is Alive) geïnspireerd was, er ondanks de simplistische titel prima in ging, ben ik de werkzaamheden van de heer Wrath sindsdien een beetje uit het oog verloren. Als ik Dodsferd anno 2013 weer op het spoor kom middels A Breed Of Parasites, blijkt wel dat dit heerschap niet bepaald heeft stil gezeten en inmiddels een flinke stroom aan full lengths, splits en ander obscuur spul heeft uitgebracht. Bovendien is Dodsferd inmiddels uitgegroeid tot een volledige band.

Ik verwacht op A Breed Of Parasites dus een goed gesmeerde machine aan het werk te horen. Zeker op het enorm sterke Days Of Mental Deterioration is dat absoluut het geval. Dit nummer knalt – met een punk-achtige bravoure - op bijzonder aangename wijze uit de speakers, met nu eens vet groovende black ‘n’ roll, dan weer tergende suicidal black metal passages met bijbehorende screams. Een moddervette song! Toch is het eindresultaat uiteindelijk nog wel wat wisselvallig. Het belangrijkste probleem is dat het album met slechts 33 minuten nu niet bepaald overloopt qua nieuw materiaal, zeker als er ook nog eens twee intermezzo’s en een (aardige) Judas Iscariot-cover van bijna tien minuten op terug te vinden zijn. Dan blijven er dus eigenlijk maar twee echte nieuwe nummers op deze plaat, waardoor ik geneigd ben om A Breed Of Parasites meer als een E.P. dan als een full length te zien.

Die twee nieuwe nummers zijn dan wel weer zeer indrukwekkend, want naast Days Of Mental Detoriation is ook het afsluitende Burning The Symbols Of Your God een erg goed in elkaar zittend nummer, dat wat meer melancholisch overkomt, maar geen moment aan kracht verliest (en verrassend muzikaal is voor dit genre, met zelfs een verrassend mooie, bijna gevoelig gespeelde solo). Dat deze band inmiddels in staat is om een stel fantastische blackmetalnummers neer te pennen, is mij inmiddels wel duidelijk. Het is dan ook jammer dat er zoveel overbodige ballast op dit album staat, want dat staat een hogere beoordeling in de weg.

1. An Unbearable Pain
2. Days Of Mental Deterioration
3. ...Till the Day You Die