26-05-2019

Mount Salem - Endless
Jaar van release: 2014
Label: Metal Blade Records
Mount Salem - Endless
Geen idee hoe de liefhebbers van extreme metal erover denken, maar 32 jaar na de oprichting is Metal Blade Records vergane glorie. Op hun website prijken wel wat sterke releases in de laatste jaren, maar die zijn voornamelijk door Rise Above Records uitgebracht. Metal Blade verzorgt de distributie in de Verenigde Staten en wil graag met de eer strijken. Wij weten wel beter. De bands die Brian Slagel en de zijnen zelf contracteren, zijn vaak van gemiddeld niveau. Mount Salem valt precies in die categorie.

Mount Salem bracht een jaar geleden de EP Endless uit. Deze kreeg wel wat aandacht, maar uiteindelijk is de concurrentie erg zwaar. Toch verrast het me eigenlijk wel dat Metal Blade de band een kans geeft. Met twee nummers als toevoeging (en daarmee een speelduur van ongeveer veertig minuten) mag je dit inmiddels wel een volwaardige plaat noemen. Ook al doet Mount Salem behoorlijk zijn best om mee te liften op het succes dat meer occulte en psychedelische rock/metalbands genieten,

Veel meer lovende woorden kan ik niet bedenken. Mount Salem klinkt degelijk. Opener Good Times is een aardig nummer, maar laat direct alles horen wat de band in huis heeft. Als je naar dit album gaat luisteren, bereid je dan voor op een verzameling simpele, platgespeelde doomriffs en een zangeres die te braaf klinkt en snel op de zenuwen gaat werken. De nieuwe nummers voegen niets toe. Endless biedt nauwelijks afwisseling en als er al eens een bluesy gitaarsolo voorbij komt, blijkt deze even nietszeggend als de rest te zijn. Ook met een hammond-orgel, zoals in The End blijkt dit gezelschap hier geen toegevoegde waarde uit te kunnen halen. Dit is dan niet zulke dodelijk saaie rommel waar bands als Bloody Hammers en Ancient VVisdom mee voor de dag komen, maar de volgende keer zal Mount Salem het flink beter moeten doen.

1. Good Times
2. The Tower
3. Lucid