• Steve Clark (Def Leppard)† - 64
  • Tanja Maul (Dawn Of Destiny) - 46

Mustasch - Thank You For The Demon
Jaar van release: 2014
Label: GAIN

Mustasch - Thank You For The Demon

Het is geen geheim dat Zweden al jaren een uitstekende bron is voor en kwalitatieve sterke hardrock en heavy metal. Mustasch is ook zo’n band dat al jarenlang prima albums uitbrengt. Zonder daarbij overigens echt uit te groeien tot een grote naam. Helaas, want wie gaat graven in de discografie van Mustasch komt met Latest Version Of The Truth en Powerhouse bijvoorbeeld sterke hardrock albums tegen waarbij hier en daar een uitstapje wordt gemaakt naar stoner. Dit jaar komt de band alweer met haar zevende volledige studioalbum Thank You For The Demon

Gezicht van de band (ja inclusief snor) is Ralf Gyllenhammar die de zang en gitaarwerk voor zijn rekening neemt. Het nieuwe album begint erg sterk met Feared And Hated. Het nummer start met aanstekelijke vocale harmonieën en gaat daarna over in een stevig hardrock nummer waarbij je qua opbouw moet denken aan Dio. Als je nummer op Dio lijkt moet je wel iets goed doen en het is op het nieuwe album weer duidelijk dat Gyllenhammar een prima zanger is. Bij vlagen doet hij denken aan Ronnie James Dio, dan weer Ian Ashbury en Glenn Danzig. Op de semi-ballad en tevens titelsong zet Mustasch de goede tendens voort. Het nummer blijft zonder probleem in je hoofd zitten en zit ook verder goed in elkaar.

Helaas zakt het niveau daarna snel weg. Nummers als From Euphoria To Dystopia. The Mauler en Borderline luisteren aardig weg, maar overtuigen niet en zijn typische paint-by-numbers rocknummers. All My Life brengt het niveau daarna wel wat weer omhoog en transformeert van zoetsappige ballad naar een stevig Danzig-achtige rocker en eindigt met een aardig klassieke piano-outro. Helaas zakt het daarna weer in. Wel noemenswaardig is I Hate To Dance vanwege de gewaagde combinatie van een discobeat en stampende heavy metal riff.

Nee. Toch zal Thank You For The Demon geen hoogvlieger worden voor Mustasch. Daar is de plaat niet consistent genoeg voor. Voor de liefhebbers staan er wel weer wat pareltjes op, die het niveau wel wat omhoog halen. Als geheel komt de nieuwe plaat te kort ten opzichte van eerdere releases. Jammer, want de band kan zeker beter en verdiend het inmiddels wel om wat meer uit de anonimiteit te treden.

1. Feared And Hated
2. Thank You For The Demon
3. From Euphoria To Dystopia