22-08-2019

Glorior Belli - Gators Rumble, Chaos Unfurls
Jaar van release: 2013
Label: Agonia Records
Het levenspad van het Franse Glorior Belli is vrij opmerkelijk te noemen. Wie mij ten tijde van geweldige orthodoxe blackmetalplaten als Ô Laudate Dominvs en Manifesting The Raging Beast zou hebben gezegd dat deze band later blues- en southern rock-invloeden in zijn muziek zou verwerken, zou ik niet bepaald serieus hebben genomen. Toch is het pad van chaos en antikosmisch nihilisme naar verzengende hitte, smeuïge bluesgitaren en stoffige velden blijkbaar minder ver dan menigeen zou vermoeden, want Glorior Belli slaagt er al sinds Meet Us At The Southern Sign in om beide aspecten met elkaar te verenigen.

Met (het weliswaar potsierlijk getitelde) Gators Rumble, Chaos Unfurls slaagt Glorior Belli wederom met vlag en wimpel. Het is misschien zelfs wel het werkstuk waarop de band het best erin slaagt om deze verschillende invloeden samen te voegen, hoewel ze dat op The Great Southern Darkness ook al uitstekend afging. De korte opener Blackpowder Roars zet dan ook aardig de toon met zijn verrassende ‘laidback’-sfeertje en broeierige, soepel gespeelde riffs. Ook op andere momenten duikt Glorior Belli meer dan ooit de stoffige vlakten in. Het is moeilijk voor te stellen dat een band die de verwrongen, maniakale riffs van Celestial Phenomena produceerde in staat is om de soepele, gevoelige melodieën van A Hoax, A Croc! te schrijven.

Toch klinkt deze langspeler geen moment gekunsteld en herbergen in wezen zeer atypische genrenummers als The South Will Always Know My Name en het met heerlijk smeuïge, gelikte melodieën doorspekte Le Blackout Blues een verrassende consistentie en logica. Hetzelfde geldt voor de productie, die enerzijds nogal vol en drukkend is, maar anderzijds genoeg ‘ademruimte’ houdt voor de uitwaaierende bluesriffs. Dat alles maakt van Gators Rumble, Chaos Unfurls een zeer interessant plaatje met een uiterst herkenbare sound. Liefhebbers van de vorige albums kunnen blindelings toehappen, want deze Fransen staan garant voor kwaliteit.

1. Blackpowder Roars
2. Wolves At My Door
3. Ain't No Pit Deep Enough