• Lee Kerslake (Uriah Heep) - 77
  • Ted Lundström (Amon Amarth) - 50

Degradead - The Monster Within
Jaar van release: 2013
Label: Metalville
Degradead - The Monster Within
De laatste jaren heeft de Zweedse melodieuze death/thrash metalformatie Degradead het behoorlijk voor de kiezen gehad. Het vorige album A World Destroyer werd op veel plekken met de grond gelijk gemaakt. Nogal onterecht, mijns inziens, want hoewel het album niet op een originele noot te betrappen viel, werd de typische Göteborg-stijl van dit vijftal met veel enthousiasme en verve gebracht, waardoor het resultaat zeker genietbaar was. Met het onlangs verschenen nieuwe album The Monster Within slaat Degradead echter een iets andere weg in, waarin modernere metalcore-invloeden de overhand hebben en een grotere rol voor cleane vocalen is weggelegd.

Het lijkt niet de beste keuze die deze band heeft gemaakt, want hoewel The Monster Within wederom een aantal prima songs bevat, waren het juist de generieke metalcore-invloeden en met name de cleane zangpartijen die altijd al de achilleshiel van Degradead vormden. Op The Monster Within overschat zanger Mikael Sehlin zijn eigen kunnen regelmatig. Het is niet vals, maar zijn stemgeluid is te monotoon om zulke grote delen van het album te dragen. Daarnaast heeft Sehlin met zijn stevige uithalen met een rauw randje overduidelijk geluisterd naar de aanpak van Marco Hietala bij Nightwish, maar ligt het niveau toch wel een flinke trap lager.

Dat wil niet zeggen dat The Monster Within een waardeloze plaat zou zijn geworden, maar Degradead maakt het de critici nu wel erg makkelijk door zijn eigen onvolkomenheden zo in de schijnwerpers te zetten. Toch bevat dit album een aantal heerlijke nummers, zoals de knallende opener One Against All en het erg sterke Dead Will Come Alive (waar zelfs een erg verrassend stukje flamencogitaar in verwerkt zit dat naar meer smaakt). De eerste vier nummers klinken sowieso fris en overtuigend, met spetterend soleerwerk, ietwat voorspelbare, maar desondanks overtuigende beatdowns en pakkende refreinen. Het is niets nieuws onder de zon, maar de uitvoering mag er zijn.

Toch is The Monster Within over de gehele linie wat minder dan zijn voorganger. Zo haalt de nogal mislukte semi-ballad We’ll Meet Again onnodig de vaart uit het album. Ook de ietwat blikkerige drumsound is een minpuntje. Met Scars Of Misery en Tendency To Sin wordt de weg omhoog weer ingezet en vallen de pakkende refreinen wederom in positieve zin op. The Monster Within is dus – met al zijn onvolkomenheden – best een lekker wegluisterend schijfje geworden voor de liefhebbers van dit genre. Fans van Soilwork, het latere werk van In Flames en meer op Amerikaanse leest geschoeide metalcoreformaties kunnen Degradead dan ook best een kans geven. Omver geblazen zullen ze niet worden, maar The Monster Within is ook zeker geen straf om te beluisteren.

1. One Against All
2. The Monster Within
3. For Better Or Worse