25-08-2019

Seventh Key - I Will Survive
Jaar van release: 2013
Label: Frontiers Records
Seventh Key - I Will Survive
In het jaar 2006 werd ik zeer aangenaam verrast door het solo album van gitarist Mike Slamer, Nowhere Land. Geweldige composities, kraakheldere productie, kortom een superalbum. In 2010 produceerde Mike Slamer het album van zanger en vriend Terry Brock (Diamond Blue) waar hij zijn producerskunsten bevestigde. Nu dan weer een album met Seventh Key, de band met wie Mike samen met bassist.zanger Billy Greer (Kansas)in 2001 en 2004 een succesvol album in de markt zette. Symphonische rock ten top!

Dat de band Kansas een grote invloed heeft op de muziek van Seventh Key is snel duidelijk. De band heeft geen spat energie ingeleverd ten opzichte van zo'n 10 jaar geleden. De composities zijn van het niveau briljant. Melodielijnen, orchestratie, tempowisselingen vloeien moeiteloos samen tot de meest waanzinnig goede composities. Een nummer als I See You There zou zó van een Kansas-album kunnen komen.

Een rustpunt vormt de ballad See Of Dreams met een stemmige vioolpartij van ex-Kansaslid David Ragsdale.When Love Sets You Free heeft trekken van zowel Kansas als Journey. Als Arnel Pineda dit gezongen zou hebben zou ik het bijna geloven. Afsluiter I Want It All opent als een prognummer maar herbergt gewoon coupletten en een refrein maar in een niet alledaags tempo, maar wat een heerlijke samenzang en wat een balans.

Verder niet teveel woorden aan vuil maken. Topalbum, blinde en verplichte aanschaf voor alle Kansasfans en symphonische rockliefhebbers. Woorden kunnen de kwaliteit van dit album nauwelijks weergeven, dit moet je horen. Vriend Slamer is als muzikant en producent in topvorm, maak er gebruik van!

1. I Will Survive
2. Lay In On The Line
3. I See You There