• Perry Farrell (Jane's Addiction) - 65
  • Vegard K. Thorsen (Theatre Of Tragedy) - 47
  • Vincent (Yorblind) - 36

Katatonia - Viva Emptiness (10th Anniversary Edition)
Jaar van release: 2013
Label: Peaceville Records

Katatonia staat al heel wat jaren aan de top. Begonnen in 1991, zijn ze uitgegroeid tot een van de grootheden in het doommetalgenre. Het tien jaar geleden verschenen Viva Emptiness geldt als een mijlpaal in deze deze lange carrière. Een album dat de koers in zette naar waar de band thans voor staat. Reden genoeg voor de Zweden om een en ander nog eens onder de loep te nemen en over te doen. Het kind op de de originele hoes, stond opnieuw model en is intussen een volwassen vrouw geworden. Een vrouw die ons de rug toegekeerd heeft en op gelijke wijze is de remake volwassen: vertrouwd, maar hier en daar toch een tikkie anders en eigenwijs.

Over de gehele linie klinkt de plaat een stuk helderder en moderner; zoals de huidige Katatonia. In dat opzicht is de band natuurlijk het afgelopen decennium enorm gegroeid. Verder liggen de verschillende instrumenten een stuk gebalanceerder in de mix. Er is duidelijk aandacht aan besteed. Maar afgezien van de productionele verschillen, zijn de meeste composities grotendeels intact gebleven. Hier en daar is er dan wel een ander drumaccentje, of een wat bruter aangezette gitaar, maar het blijft toch allemaal vrij dicht bij het origineel. Dat is dan ook wel een goede keuze geweest, want het eerder dit jaar verschenen Dethroned And Uncrowned was toch eigenlijk wel een belediging van het origineel. Het deed de 'gecoverde' plaat (Dead End Kings) in ieder geval geen eer aan.

De uitzondering op de niet-veranderregel vormt het treurige One Year From Now. De keyboardriedel vormt hier daadwerkelijk een ander patroon. Ik ben er nog niet helemaal uit of dit een verbetering is, maar het heeft wel iets. En net als je bijna klaar bent met de plaat is er nog een andere verrassing: het zogenaamde bonustrackje, maar dan als één-na-laatste. Ik moest toch even hard nadenken; waar ken ik Wait Outside van. Maar het kwartje viel bij het refrein: The Black Sessions, het driedelige bestof-album. Mooi om deze track ook als gangbare release beschikbaar te hebben, maar niet per se de reden om deze versie van Viva Emptiness nou op te pikken.

Tenzij je natuurlijk echte fan bent. Maar ja, dat geldt natuurlijk altijd. En zo is het onmogelijk om deze af te sluiten zonder clichés: voor mensen die de band nog niet kennen is dit een goed begin en de die-hardfan haalt deze plaat natuurlijk sowieso in huis. Al was het maar uit nieuwsgierigheid naar de nuanceverschillen met het origineel. Maar het blijft een verkapte rerelease, waarbij altijd de vraag rijst of dat nou nodig was. Het origineel was toch al goed genoeg? Ach, oordeelt u zelf.

1. Ghost Of The Sun
2. Sleeper
3. Criminals