• Paul Baloff (Exodus)† - 64
  • Rosalie Cunningham (Purson) - 34

Galaktik Cancer Squad - Ghost Light
Jaar van release: 2013
Label: Hypnotic Dirge Records
Galaktik Cancer Squad - Ghost Light
Duitse black metal is de laatste jaren sterker dan ooit. Het lijkt wel alsof er ieder weekend een nieuwe band opstaat die de moeite waard is. Galaktik Cancer Squad is ook weer zo’n typische atmosferische blackmetalband die er moeiteloos in lijkt te slagen om uitgerekt, zalvend gitaarwerk hand in hand te laten gaan met agressieve passages en een bijpassend, krachtig totaalgeluid. Het is een niet te versmaden combinatie waarin vooral bands als Der Weg Einder Freiheit en Eïs zich een meester hebben getoond.

Galaktik Cancer Squad valt dus voor een deel in datzelfde straatje te plaatsen. Van de bandnaam valt geen soep te trekken, maar Argwohn, het enige heerschap achter deze band, weet muzikaal gezien wel degelijk te overtuigen. Hij zit ook niet bepaald stil, want Ghost Light is al het vierde volledige album van de band, terwijl deze toch pas in 2011 het levenslicht zag. Met opener Ethanol Nebula toont deze muzikant direct zijn kwaliteit door zijn agressieve aanpak te voorzien van enerverende riffs en erg fraaie, melodieuze melodielijnen met een behoorlijk progressieve inslag. Het nummer eindigt zelfs in een heerlijke gitaarsolo!

Die solo´s en verrassende melodieën maken Ghost Light meerdere malen hun intrede en voegen echt iets toe aan de toch al imponerende nummers. Luister bijvoorbeeld eens naar het heerlijke When The Void Whispers My Name, waar de majestueuze, druilerige melodielijnen halverwege referenties aan Insomnium oproepen (een vergelijking die bij een Duitse blackmetalband niet direct voor de hand ligt). Halverwege In Lichterlosen Weiten duikt nog wat sfeerverhogend postrockgetokkel op, maar Ghost Light klinkt nergens soft. Het blijft in eerste instantie een blackmetalplaat.

Het enige dat genreliefhebbers enigszins kan afschrikken, is het stemgeluid van Argwohn. Hij heeft een voor blackmetalbegrippen relatief diepe grunt die bij vlagen aan death metal raakt. Zijn strot beschikt echter over genoeg kracht en is dan ook geen moment storend. Het sterkst is Galaktik Cancer Squad echter tijdens de langgerekte, instrumentale passages, waarin de band het best erin slaagt om een intense en meeslepende sfeer te creëren. Die passages hebben ruimschoots de overhand. De vijftien minuten durende, instrumentale afsluiter Hypnose doet zijn naam eer aan en is dan ook de kers op de taart. Ghost Light is een prachtig werkstuk waarmee het respectabele undergroundlabel Hypnotic Dirge maar weer eens zijn neusje voor kwaliteit bewijst.

1. Ethanol Nebula
2. When The Void Whispers My Name
3. In Lichterlosen Weiten