!T.O.O.H! - Democratic Solution
Jaar van release: 2013
Label: Eigen beheer
!T.O.O.H! - Democratic Solution
!T.O.O.H!, oftewel The Obliteration Of Humanity, mag toch wel één van de eigenaardigste bands in het grindcorespectrum genoemd worden. Tsjechische teksten, manische zang en botversplinterende tempowisselingen waren het handelsmerk van deze band. Ik zeg waren, want 2005 luidde helaas het einde in voor deze band. Toentertijd liet label Earache de band vallen als een baksteen en kwamen de heren in financiële problemen, wat uiteindelijk zorgde voor een prematuur einde van !T.O.OH! Eeuwig zonde, want alle drie de langspelers van deze band voor de break-up zijn uitermate indrukwekkend, met Pod Vládou Biče uit 2002 op kop.

Het bericht dat !T.O.O.H! was gestart met de opnames voor Demokratické Řešení (oftewel Democratic Solution), acht jaar na het einde van de band, kwam voor mij als donderslag bij heldere hemel. Twee ex-leden van !T.O.O.H! hadden immers net een fenomenale plaat uitgebracht onder de naam Duobetic Humonkulus. Nog een release van deze heren zou dan uiteraard een kers op de spreekwoordelijke taart zijn! Helaas heeft alles niet echt het resultaat gehad waar iedere !T.O.O.H!-fan op zat te wachten. Halverwege de opnames in 2012 bleek Josef Veselý (Humanoid, zanger en gitarist) paranoïde schizofrenie te hebben en was na opname in een psychiatrische instelling nagenoeg niet meer in staat muziek te maken. Zijn broer Jan Veselý (Schizoid) heeft toch besloten de plaat uit te brengen, alhoewel de band nooit verder gekomen is dan wat demo-kwaliteit opnames.

Democratic Solution lijkt in slechts enkele dingen nog op het oude werk van !T.O.O.H!: het is in het Tsjechisch gezongen en de songstructuren zijn nog even gestoord als op voorgaande platen. Thats it. De zang is nu clean en tegen vals aan. De drums en baspartijen klinken super-elektronisch en het zou me niet verbazen als ze ook daadwerkelijk uit een computer komen. De gitaarpartijen klinken zo ver weg dat ze bijna niet te horen zijn. Op het eerste gehoor klinkt dit alles dan ook uitermate lachwekkend en amateuristisch. Echter, als je wat dieper in de muziek duikt en je went aan het eigenaardige stemgeluid op de plaat, dan is er wel degelijk wat moois te vinden.

Want Democratic Solution klinkt absoluut als !T.O.O.H!, ondanks dat er een compleet ander geluid op deze plaat staat. Of dit nieuwe geluid met opzet zo is gedaan is mij niet duidelijk, maar het is wel zo dat ik geen enkele andere band ken die zo klinkt. Het is zonder meer uniek. Ook de opnieuw opgenomen nummers van voorgaande platen klinken in de nieuwe stijl zeker interessant. En ja, het wordt een beetje problematisch als je bepaalde muziek in plaats van ‘mooi’ of ’goed’ als ‘interessant’ duidt, want dat betekent vaak dat de meningen alle kanten op vliegen.

Helaas zullen we nooit meer de mogelijkheid krijgen om deze nummers in hun afgeronde versie te horen, want de band is er overduidelijk in dat dit ook echt de zwanenzang zal zijn. Of deze plaat recht doet aan het roemruchte verleden van !T.O.O.H! laat ik in het midden. Vele fans zullen in eerste instantie schrikken van de omslag qua geluid, maar ik denk dat de meeste mensen toch wel de eigenwijsheid van deze band kunnen waarderen, en daardoor ook aan deze plaat zullen wennen. Feit blijft wel dat deze plaat (en het volledige oeuvre van !T.O.O.H! met een aantal moeilijk te vinden demo’s!) gratis te downloaden is op hun website en Facebookpagina. De luisteraar is echter gewaarschuwd: de kans dat u dit helemaal niks vindt is best groot

1. Právo
2. Boubelovo Životakonèení
3. Lotrova Pomsta