Edenbridge - The Bonding
Jaar van release: 2013
Label: SPV / Steamhammer Records
Edenbridge - The Bonding
Het Oostenrijkse Edenbridge heeft lang op zich laten wachten om een opvolger te presenteren voor het album Solitaire maar persoonlijke drama's in de families van de bandleden zorgden voor een terugval, die tegelijkertijd een extra inspiratiebron vormde voor dit album. De titel geeft aan dat het tijd werd om het belang van familiebanden te benadrukken en de negativiteiten, die er flink hebben ingehakt, te laten rusten. Creatieve spil van de band, Arne “Lanvall” Stockhammer, heeft door alle gebeurtenissen overduidelijk een enorme berg inspiratie gekregen die hij omzette in dit album, voorzien van symfonische ondersteuning van een orkest en wederom hulp van onze eigen Robby Valentine en Threshold-oprichter Karl Groom.

Het is uiteindelijk niet het hardste album geworden met temponummers, maar een mooie balans tussen power en gevoel. Mystic River klinkt zoals we Edenbridge kennen; powervol, meeslepend en met een fantastische gitaarsolo. Ook de ballads zijn uiteraard aanwezig, zoals Star-crossed Dreamer waar Sabine Edelsbacher merkbaar aan haar stem heeft gewerkt want zowel op dit mooie rustige werkje als in de powernummers is ze erg gegroeid. Death Is Not The End zal door velen te soft worden gevonden, maar wie let op het karakter van de compositie zal de schoonheid er van zeker kunnen waarderen. Ik ben geneigd te zeggen dat met The Invisible Force het verwerkingsproces begint dat eindigt met het laatste nummer. Het persoonlijke verdriet van de afgelopen twee jaar drijft hier merkbaar boven op de melodielijn. Kijkend naar de songtitels zul je opmerken dat hier sprake is van rouwverwerking, en wellicht onbedoeld heeft dit gezorgd voor meer diversiteit en meer gevoel. De teksten spreken wat dat aangaat volledig voor zich.

Tot zover de gevoeligere kant van het album. Op Shadows Of My Memory gaat de vierde versnelling er meteen weer op, met jankende gitaren in het van de band bekende tempo. Het titelnummer, dat deze cd afsluit duurt maar liefst een dikke vijftien minuten, en hier zit echt álles in. Gevoelig, meeslepend, dramatisch, bombastisch. Een vocale duopresentatie van Sabine met Erik Mårtensson (W.E.T., Eclipse) geeft het nummer met een filosofische lading nog eens extra cachet. Dit is er één waarvoor je echt moet gaan zitten met de tekst in je hand. Ik kan je zeggen dat het een aparte ervaring is.

Als men mij had gezegd dat dit album een soundtrack is zou ik het meteen hebben geloofd. Het album is één groot samenhangend verhaal waarin de emoties uitstekend zijn vertaald in de muziek. Complimenten voor Lanvall in dat opzicht, die zichzelf echt heeft overtroffen. Ook complimenten voor Sabine die dit album vocaal met gemak en overtuiging weet te dragen. Edenbridge tilt zichzelf hiermee naar de top van de female fronted metal en wat mij betreft wordt dit het album van de wereldwijde échte doorbraak. Wow!

1. Mystic River
2. Alight A New Tomorrow
3. Star-Crossed Dreamer