17-08-2019

Eldkraft - Shaman
Jaar van release: 2013
Label: Metal Blade Records
Eldkraft - Shaman
‘Vuurkracht’ (Eldkraft), dat is de naam van het nieuwe project van Hans Karlsson en John Sandin. Dit Zweedse duo was met bands als Odhinn en In Battle al bekend in black- en folkmetalcontreien. Met de debuutplaat Shaman van hun nieuwe band Eldkraft diepen ze hun liefhebberij voor het Noord-Germaanse paganisme verder uit.

Verwacht op deze plaat echter geen hoempafolk of tergende black metal. Nee, dit is epische, bombastische metal met een kabbelende, psychedelische ondertoon. De basis wordt gevormd door het Nordland-tweeluik van Bathory, maar ook progressieve Scandinavische bands als Borknagar en Vintersorg hebben in het geluid van Eldkraft hun sporen achtergelaten. Dat is direct al evident in de ICS Vortex-achtige zang van Sandin. Zijn stem, de ene keer weemoedig, dan weer bars, is één van de elementen waardoor je Shaman weer opnieuw zult draaien. Dat is maar goed ook.

Instrumentaal is het namelijk niet zo spannend. De afwisseling tussen akoestisch en elektrisch gitaarspel zijn we al verschillende malen in het hoge noorden tegengekomen. Niet bepaald origineel, terwijl de muziek het toch vooral van deze melodieuze factor moet hebben. Een paar keer slaat Eldkraft daarbij de spijker op zijn kop. Bijvoorbeeld bij de veelbelovende opener Gammal Krigare. Daarnaast zijn het semi-akoestische Patterns en het duizelingwekkende Fates Door ook goede voorbeelden waarin de melodieën de muziek naar een hoger niveau dragen en memorabel maken.

Shaman is een sfeervol album. Bij vlagen erg goed, maar vooral onorigineel en bepaald niet verslavend. Eldkraft ligt erg in de lijn van grootse psychedelische bands als Enslaved en Lamented Souls uit Noorwegen. Voor liefhebbers van deze bands, evenals die van epische doom, is deze debuutplaat interessant om eens te luisteren. Eldkraft heeft toekomst, als Karllson en Sadin zich verder ontwikkelen als componistenduo en authenticiteit niet uit het oog verliezen.

1. Gammal Krigare
2. Undrets Tid
3. Fate's Door