• Lee Kerslake (Uriah Heep) - 77
  • Ted Lundström (Amon Amarth) - 50

The Chant - A Healing Place
Jaar van release: 2012
Label: Lifeforce Records
The Chant - A Healing Place
Degenen die ook zo hebben genoten van het meesterlijke laatste Anathema-album Weather Systems – en naar meer melancholie smachten gedurende deze donkere dagen – zouden wel eens heel wat van hun gading kunnen vinden bij The Chant. Deze Finse (hoe kan het ook haast anders) melancholische rockformatie bestaat al sinds 1999, maar heeft een groot deel van haar carrière in de luwte geopereerd. Er is geschaafd en gesmeed aan het geluid totdat de band in 2008 de tijd rijp vond om het debuutalbum Ghostlines uit te brengen. Sindsdien is het balletje gaan rollen en inmiddels heeft Lifeforce Records de derde langspeler A Healing Place op de markt gebracht.

De jarenlange rijping is goed te horen, want A Healing Place is een zeer zorgvuldig gearrangeerd, intiem en smaakvol album geworden, waarop naast Anathema-invloeden ook duidelijk de hand van Katatonia te horen is. De band laveert tussen druilerige melodieën, melancholische, uitgerekte zanglijnen en een sporadische, postrock-achtige versnelling. Dat alles wordt op de juiste momenten ondersteund door stemmig toetsenwerk. Hoewel The Chant gedurende het hele album een verfijnd soort ingetogenheid hanteert, is er ook een klein aantal wat stevigere momenten te vinden. Dat ligt vooral aan het tribal-achtige drumwerk dat gedurende die passages domineert (zoals op een pareltje als Riverbed of het beklijvende Distant Drums).

Het zijn die wat stevigere momenten waarop deze Finnen het meest indruk maken, want als tijdens het akoestische My Kin alle vaart verdwijnt, wordt het klasseverschil met een band als Anathema (die in dit soort akoestische nummers wél precies de juiste snaar weet te raken) toch nog duidelijk. Eveneens merk ik dat de band het hoge niveau van de eerste nummers niet helemaal weet door te trekken tot het eind, waar het materiaal iets anoniemer klinkt. Dat soort kleine euvels deert echter weinig, want hoewel The Chant nog niet die absolute klasse en finesse van zijn grote voorbeelden heeft, is A Healing Place een meer dan verdienstelijke plaat.

1. Outlines
2. Riverbed
3. The Black Corner