Pitfest
Enquête

Wie is jouw favoriete toetsenist ooit?

Alex Staropoli
Christian 'Flake' Lorenz
Derek Sherinian
Don Airey
Falk Maria Schlegel
Henrik Klingenberg
Janne Wirman
Jens Johansson
Jon Lord
Jon Oliva
Joost van den Broek
Jordan Rudess
Josh Silver
Keith Emerson
Ken Hensley
Kevin Moore
Mambo Kurt
Martijn Westerholt
Michael Pinnella
Øyvind 'Mustis' Mustaparta
Richard Barbieri
Rick Wakeman
Steinar 'Sverd' Johnsen
Tuomas Holopainen
een andere toetsenist, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    23 april:
  • Lord Of The Lost, The Raven Age en Empire Of Giants
  • Vanaheim, Xoan en End Of The Dream
  • 24 april:
  • Dragged Under
  • Finntroll, Metsatöll en Suotana
  • Ohrima en Espirit d'Escalier
  • 25 april:
  • Finntroll, Metsatöll en Suotana
  • 26 april:
  • Bodyfarm, Insurrection en Inherited
  • Dogma, Curselifter en State Power
  • Old Man's Riot en Thorndale
  • 27 april:
  • Edenbridge, Deep Sun, Devilsbridge en Epinikion
  • Headless Hunter, Deadspeak, Ancestral Sin, Deafened to Death en Grofvuil
  • Temple Fang
  • Warkings, Hammer King en Victoriu
  • Willemsfest
  • 28 april:
  • Blasphemy, Wrok en Kerberos
  • FemME IX - Female Metal Event
  • Warkings, Hammer King en Victorius
  • 29 april:
  • Coroners, Gravery en Born Infected
  • Hate en Keep Of Kalessin
Geen concerten bekend voor 23-05-2024.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Brent Muscat (Faster Pussycat) - 57
  • Georgina Biddle (Skyclad) - 54
  • Henry Meeuws (Casual Silence) - 53
  • John McBain (Monster Magnet) - 59
  • John Miles (The Alan Parsons Project)† - 75
  • Ken Owen (Carcass) - 54
  • Lorentz Aspen (Theatre Of Tragedy) - 46
  • Ron Lipnicki (Overkill) - 54
  • Steve Clark (Def Leppard)† - 64
  • Tanja Maul (Dawn Of Destiny) - 46
Review

Saxon - Heavy Metal Thunder - The Movie
Jaar van release: 2012
Label: UDR/EMI Records

Saxon - Heavy Metal Thunder - The Movie

Heavy Metal Thunder - The Movie is een documentaire over NWOBHM-legenden Saxon. Deze blu-ray/dubbel-dvd bevat een documentaire van maar liefst twee uur met bijna elk van de (oud)bandleden en op het tweede schijfje zijn twee historische concerten te vinden. De beschrijving van deze documentaire belooft een zeer compleet verhaal van met name de vroege jaren van Saxon. Dat maakt deze film ook waar, want ook al bestaat er nog altijd onmin tussen het Byford/Quinn- en het Oliver/Dawson-kamp, de hoofdrolspelers komen in dit verhaal allemaal uitvoerig aan het woord. Ondanks dat er nog altijd gedoe is tussen de heren over de naam Saxon, zelfs na het gerechtelijk besluit om de naam toe te kennen aan Byford, zijn het geen zure verhalen geworden.

De documentaire begint met de prille jaren van Saxon. Over Biff Byfords zoektocht om zich vrij te vechten uit de hoegenaamde ‘working class’ net zoals de andere jongens die hij op zijn pad ontmoet en samen Saxon zullen zorgen. Door kenners wordt er gewezen op de vele tekstuele verwijzingen die de band door de jaren heen blijft maken aan hun afkomst en wordt dit aangevoerd als een van de redenen van hun grote succes. Hoewel het soortgelijke verhalen zijn als die van Judas Priest en Black Sabbath, om maar enkele te noemen, zijn de vroege dagen er niet minder indrukwekkend om en wordt het duidelijk wat het betekent voor de mannen om in een groep als Saxon te zitten. Het is een verhaal vol seks, drugs en rock ‘n’ roll, maar ook een van slapen op versleten matrassen in busjes, uitgezogen worden door een verrot management en meer. Details worden er niet geschuwd en de relaties onderling komen ook sterk naar voren, zeker wanneer het fout gaat wanneer Saxon probeert door te breken in de Verenigde Staten en het tot een breuk komt met Oliver/Dawson.

De meer recente jaren van Saxon blijven in verhouding tot de vele anekdotes over de beginjaren sterk onderbelicht en beperken zich vooral tot de hernieuwde energie en populariteit van Saxon als grootse festivalact van het afgelopen decennium. Ietwat vervelend is de constante ondertoon dat ze ondergewaardeerd zijn als groep, maar wellicht dat dat idee ook wel ten grondslag ligt aan hun drijfveer om door te blijven gaan met hun fantastische optredens en het blijven maken van sterke platen. De documentaire mag dan niet zo professioneel ogen als Flight 666 van Iron Maiden een aantal jaren terug, toch is dit een prachtig document over Saxon, maar nog meer dan dat, een kijkje in de rijke historie en opkomst van de New Wave of British Heavy Metal met verhalen die voor veel bands uit die tijd zullen gelden.

Op het tweede schijfje staan naast een berg historische beelden twee volledige shows die Saxon gegeven heeft op 13 juni 1981 in de Beat Club en het concert op St. George’s Day van 23 april 2008. Het oude en nieuwe Saxon zijn in beide shows in topvorm en spelen dan ook de sterren van de hemel. Deze dvd/blu-ray is dan ook een must have voor elke liefhebber van Saxon.

Tracklists:
The Beat Club, 13 juni 1981:
1. Heavy Metal Thunder
2. See The Lightning Shine
3. The Hungry Years
4. Rainbow Theme/Frozen Rainbow
5. And The Bands Played On
6. Strong Arm Of The Law
7. 747 (Strangers In The Night)
8. Freeway Mad
9. Dallas 1PM
10. Wheels Of Steel
11. Machine Gun

St. George’s Day Concert, 23 april 2008:
1. Intro
2. Princess Of The Night
3. Never Surrender
4. Jack Tears
5. English Man ‘o’ War
6. Sixth Form Girls
7. Warrior
8. Battle Cry
9. Man And Machine
10. I’ve Got To Rock (To Stay Alive)
11. And The Bands Played On
12. Denim And Leather
13. Ashes To Ashes
14. Crusader

Score: 85 / 100

Reviewer: Walter
Toegevoegd: 25 november 2012

Meer Saxon:

Saxon - Heavy Metal Thunder - The Movie
Reactie van Saxon op 25-11-2012 om 18:01u

Ondergewaardeerd inderdaad. Maar daar zijn ze zelf ook schuld aan.
In het begin snel achterelkaar goede albums uitbrengen daarna hebben ze een aantal zwakkere albums uitgebracht om door te breken in de USA met alle gevolgen van dien.
Midden jaren 80 erg beroemd. Ik herinner me nog het concert in de IJssehal in Zwolle. Jaren later zag ik ze in een achteraf zaaltje in Silvolde. Maar live nog net zo gedreven als in hun hoogtij dagen.
MAAR TOCH PETJE AF VOOR SAXON EN BIFF.

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.