Old Silver Key - Tales Of Wanderings
Jaar van release: 2011
Label: Season of Mist
Old Silver Key - Tales Of Wanderings
Toen eind vorig jaar bekend werd dat enkele Drudkh-leden in de vorm van Old Silver Key een samenwerking aangingen met Neige, de zanger van de shoegaze/blackmetal-sensatie Alcest, zal dat menig liefhebber van melancholische, duistere klanken hebben doen likkebaarden. Zowel Drudkh als Alcest zijn namelijk bands die op een brede fanschare kunnen rekenen en kwalitatief hoogstaande albums op hun conto hebben staan.

Ook mijn eigen verwachtingen waren hooggespannen. Met Souvenirs D’Un Autre Monde en Écailles De Lune heeft Alcest mijns inziens twee meesterwerken afgeleverd die aan de basis van een geheel nieuw genre stonden. Ook Drudkh heeft in zijn bijna tienjarige bestaan de ene topplaat na de andere afgeleverd. Een samenwerking kon dan ook alleen maar goed uitpakken, zo leek de algemene gedachte te zijn.

En hoewel Tales Of Wanderings, het debuutalbum van Old Silver Key, misschien niet de plaat is geworden die veel mensen voor ogen hadden, is het wél absoluut een bijzonder fraai album geworden. Verwacht echter geen black metal, want die invloeden zijn als sneeuw voor de zon verdwenen. Tales Of Wanderings bevindt zich vooral in melancholische shoegaze- en contemplatieve postrock-wateren, waarbij het tempo slechts zeer sporadisch (het instrumentale Nineteen Winters Far Away From Home) een beetje wordt opgeschroefd en Neige zijn blackmetalscreams volledig achterwege laat.

Hoewel Tales Of Wanderings dus een beduidend rustiger album is geworden dan verwacht, is de kwaliteit ontegenzeggelijk aanwezig. Nummers als November Nights Insomnia en Burnt Letters zijn uitermate sfeervolle, bedachtzaam klinkende en sierlijke nummers die hoorbaar met veel liefde en kwaliteit in elkaar zijn gezet. Door zijn ingetogen sfeer en nadruk op akoestisch gitaarwerk vertoont Old Silver Key eigenlijk meer overeenkomsten met een band als Les Discrets en – in mindere mate – de instrumentale momenten van Svarti Loghin dan met de hoofdbands van de bandleden.

Het is misschien even wennen, maar de mensen die Old Silver Key wat tijd gunnen, zullen er een bijzonder mooi en kunstig in elkaar gezet album voor terug krijgen. Tales Of Wanderings heeft wellicht voor sommige mensen te weinig raakvlakken met (black) metal, maar degenen die postrock en shoegaze een warm hart toedragen, zullen dit album absoluut op waarde kunnen schatten. Degenen die het vorige Drudkh-album Handful Of Stars al te veel richting postrock vonden neigen, kunnen het beste in een grote boog om Tales Of Wanderings heen lopen, of hun heil zoeken in Drudkh’s laatste wapenfeit Eternal Turn Of The Wheel.

1. What Once Was And Will Never Happen Again
2. November Nights Insomnia
3. Cold Spring