22-05-2019

The Armada - Rage Of The Armada
Jaar van release: 2003
Label: Limb Music Products
The Armada - Rage Of The Armada
Synesthesie. Een zeldzaam verschijnsel dat mensen waarnemingen van een zintuig tevens laat ervaren door een ander zintuig. Voor muziekfanaten kan het een gave zijn. Het stelt ze in staat verre reizen te maken over eindeloze wegen van psychedelische kleuren, om te arriveren op het hoogtepunt van extase en geluk. Mits de muziek goed is natuurlijk. Een lijvig artikel op Internet stelt dat "De combinatie kleur-woord het meest lijkt voor te komen en het meest wetenschappelijk vastgesteld is". Dit doet suggereren dat er ook andere combinaties mogelijk zijn. Stel dat je een klank-geur combinatie zou hebben, die een scherpe onweerlucht door de ruimte laat zweven bij het schallen van duistere Noorse Black Metal.

Zoals eerder gezegd, mits de muziek goed is natuurlijk. De intro van deze debuutcd van The Armada, met de toepasselijke naam 'Scent Of Darkness', zou vast een duister maar luchtig geurtje zijn geweest. Voordat ik deze kon bevatten vulde mijn headset zich met machtige gitaarklanken. Ik begon al het gevoel te krijgen te maken te hebben met een nieuwe topper op Powermetal-gebied, tot zanger Dirk Schäffner het waagde zijn stinkende bek open te trekken. Wat een verrotte stembanden! Limb Music Products durft hem met Jeff Scott Soto te vergelijken, mijnheer Schäffner zelf ziet zich als een soort Bruce Dickinson ten tijde van de No Prayer... en Fear Of The Dark albums. In your dreams!

Na de grootste negatieve punten gehad te hebben gaan we nu over op positieve aspecten, om de overige heren bandleden een beetje uit hun depressie te trekken. De muziek mag er namelijk zeer zeker zijn! De nummers zijn afwisselend en dynamisch, het bekende couplet/refrein/couplet/refrein/solo/refrein-till-fade schema wordt genegeerd. Voeg daar een stapel strakke gitaar- en keyboardsolo's aan toe en je zou haast zeggen dat dit een aanrader is! De productie is ook lekker strak en stampend, maar om onduidelijke(?) reden wordt in latere nummers de zang een stuk zachter in de mix gezet.

Overigens zijn sommige nummers nog wel te pruimen, ondanks de waardeloze zang. Zet bijvoorbeeld het titelnummer eens op of de ballad "Crimson Winter Sunrise".Toch weegt dit niet af tegen het negatieve, zodat het hele album verpest en onuitstaanbaar wordt.

1. Scent Of Darkness
2. Guiding Star
3. Devilish Lolita