23-05-2019

Arkan - Salam
Jaar van release: 2011
Label: Season of Mist
Arkan - Salam
Wie zijn dagelijkse portie metal het liefst zo exotisch mogelijk heeft, doet er goed aan om eens naar de band Arkan te luisteren. Hoewel de band uit Frankrijk afkomstig is, is de sound van Arkan diep geworteld in de Algerijnse en Marokkaanse roots van de bandleden, waaronder voormalig The Old Dead Tree-drummer Foued Moukid. In muzikaal opzicht doet Arkan totaal niet aan de melancholische gothic rock van die band denken. Het vergelijkingsmateriaal bevindt zich eerder bij bands als Orphaned Land en Melechesh.

Het mag dus duidelijk zijn dat Arkan met Salam niet bepaald alledaagse kost aflevert. De sound laat zich bovendien lastig beschrijven. Het ‘metalen’ gedeelte bestaat uit een mengeling van death metal (inclusief de sterke, bulderende grunts van Florent Jannier) en gothic metal (waarbij de bijzonder appetijtelijke zangeres Sarah Layssac een belangrijke rol inneemt), maar die sound wordt enorm verrijkt door de Arabische percussie en de talloze vakkundig ingezette inheemse instrumenten. Zo maakt de band gebruik van onder andere de bendir, darbuka, tabla, cajón, mandola en bouzouki. Het knappe is dat die instrumenten op vrijwel natuurlijke wijze versmelten met de metalen klanken op Salam.

Ondanks de muzikale capaciteit en eigenzinnigheid ben ik nog niet voor de volle honderd procent overtuigd van Arkan. Op sommige nummers is goed te horen dat deze band tot geweldige dingen in staat is. Zo blaast opener Origins me keer op keer van mijn sokken door zijn kracht en souplesse, terwijl op nummers als Beyond Sacred Rules en Sweet Opium alle invloeden van de band op perfecte wijze samensmelten. Als de band gas terugneemt, verslapt mijn aandacht echter af en toe. Soms pakt dat tragere tempo nog heel goed uit, zoals op het mooie, weemoedige Jerusalem – Sufferpolis, maar nummers als Inner Slaves en Call From Within weten minder indruk te maken.

Het lijkt er dus op dat Arkan weliswaar interessante dingen laat horen op deze tweede full length, maar dat nog niet gedurende het hele album weet vol te houden. Met name op het eind wordt Salam enigszins saai. Als de band op een volgend album erin slaagt om alle exotische invloeden nog beter te kanaliseren en iets kritischer naar zijn eigen composities kijkt, ben ik ervan overtuigd dat we met een echte klapper te maken hebben. Tot dan is Salam een intrigerend album, dat vooral een belofte inhoudt.

1. Origins
2. Inner Slaves
3. Deus Vult