• Jeff Ward (Nine Inch Nails) - 1993
  • Randy Rhoads (Ozzy Osbourne) - 1982

Assassin - Chronicles Of Resistance
Jaar van release: 2011
Label: SPV / Steamhammer Records
Assassin - Chronicles Of Resistance
Het verhaal is bekend. Duitsland werd in de jaren tachtig op thrashgebied gedomineerd door Kreator, Destruction en Sodom. Daarachter volgde een gigantisch leger aan hoopvolle bands die echter nooit het succes van de 'grote drie' wisten te evenaren. Overigens zegt dat niet al te veel over de kwaliteit van die bands, want groepen als Vendetta, Paradox, Deathrow, Mekong Delta en Living Death wisten met sterke en eigenzinnige releases menig oor te spitsen. Assassin was destijds ook zo'n clubje jonge muzikanten dat op het succes hoopte. De Duitsers slaagden daar heel behoorlijk in met The Upcoming Terror en Interstellar Experience die voor de gelegenheid door SPV van een nieuw laagje chroom zijn voorzien.

En dat werd eens tijd. Hoewel het Franse Axe Killer de cd's ook al eens in beperkte oplage op de markt bracht, zijn zowel die uitgaven als de originele persingen veelgezochte items die soms voor recordbedragen van eigenaar verwisselen. Daarom is het fijn dat de cd's nu weer fatsoenlijk verkrijgbaar zijn, weliswaar als keurig verzorgde dubbelaar, maar toch, ze zijn er. Geen slechte zet na het bijzonder aardige laatste album Breaking The Silence.

The Upcoming Terror doet in niets denken aan die laatste schijf. Op deze schijf speelde de band nog rauwe speed metal zoals ook Sodom, Kreator en Destruction dat in hun beginjaren deden. De sound is ruw en het spel is wild en niet altijd even strak. Doet dat er toe? Wat mij betreft niet. Ik heb deze schijf altijd een zeer charmante en prettig luisterbare plaat gevonden met een aantal zeer pakkende nummers. Ondanks de houterige tempowisselingen en timingprobleempjes bezat (en bezit) deze band een energie waar veel hedendaagse groepen alleen van kunnen dromen. Dat uit zich in de woeste zang en het venijnige gitaarspel, zoals blijkt uit aantrekkelijke songs als Forbidden Reality en Nemesis. Nummers waarin het niet om techniek draait, maar wel om catchy riffs en de smakelijke wisselwerking tussen snelle passages en dreigende stukken. In een track als Assassin zou je bijna kunnen spreken van een epische sfeer, vanwege de aanzwellende drums en het repetitieve gitaarriffje. Sterke song overigens met een lekker chaotische climax en een paar prettige melodielijnen. Enkele livetracks (van o.a. Assassin) die niet onaardig klinken, completeren de eerste disc.

Bezat dat debuut nog zo'n typische en onweerstaanbare, rauwe charme, op Interstellar Experience pakte Assassin de zaken een stuk strakker en technischer aan. Hierdoor gaat ook het eigen gezicht een beetje verloren, want de band klinkt hier vooral als één van de talloze exponenten van de Duitse thrashscene. Verre van slecht, maar ook niet enorm memorabel. Songs als het ritmisch furieuze Abstract War en het flauw getitelde doch energieke Junk Food zijn beslist prima nummers die ook nu nog fier overeind blijven, maar voor de rest maakt Interstellar Experience wel duidelijk waarom de groep nooit doorbrak. Het spel is goed, de nummers zitten degelijk in elkaar en de band beschikt over een heel arsenaal aan vette riffs, maar het is het gebrek aan originaliteit dat de mannen parten speelt.

Over het algemeen heerst echter een positief gevoel. Persoonlijk ben ik ontzettend blij met deze box (ondanks het wat minimalistische hoesje) en ik mag beide platen graag draaien. Hoewel ruim twintig jaar later ook nu nog het debuut de sterkste plaat blijkt, is deze dubbelaar onmisbaar als je van energieke Duitse thrash metal houdt met vuige zang en alles wat erbij hoort. Jawohl!

The Upcoming Terror
1. Forbidden Reality
2. Nemesis