Decapitated - Carnival Is Forever
Jaar van release: 2011
Decapitated - Carnival Is Forever
Decapitated is een band die de metalmedia de afgelopen jaren veelvuldig is gepasseerd en al die tijd was het nieuws weinig heugelijk. Na een ongeluk dat aan drummer Vitek het leven kostte en zanger Covan zwaargewond achterliet, werd het op muzikaal vlak jarenlang stil rondom deze Poolse beukmachine. Niet gek, wel jammer, daar Decapitated altijd al een belangrijk aandeel aan de Poolse deathmetalexport heeft geleverd. Inmiddels is Decapitated gehergroepeerd. Anno 2011 bestaat de band weer uit vier man en ligt er weer een muzikaal wapenfeit op tafel. Say hello to Carnival Is Forever.

Dat de titel een zwaar ironische ondertoon heeft, dat mag duidelijk zijn. Net zo grillig als de titel van de plaat is de muziek zelf. Geen rouwende taferelen, zoals menig had verwacht. Ook de nummers nemen de wereld tekstueel en muzikaal op de hak. Een heerlijke contrast kom je bijvoorbeeld in het nummer Homo Sum tegen. Snoei- en snoeihard en toch is daar ineens die gelikte en bijna meesmuilende muzikale intermezzo!
Maar goed, laten wij toch even bij het begin beginnen. Na de eerste twee luisterbeurten was ik bijna van plan om dit album door de cd-versnipperaar te halen. Stiekem had ik, denk ik, te veel gehoopt op een bulderend album en ja, als je dan zo ongeveer een kruising tussen Cephalic Carnage en Psycroptic hoort, dan schrik je even. Het technische karakter van Organic Hallucinosis is met zevenmijlslaarzen naar de nieuwe cd gesprongen. Velen zullen dit als een symbolisch nieuw begin zien, ikzelf denk dat Vogg sowieso deze kant op wilde gaan en dat een nieuwe cd gewoon weer mooie nieuwe kansen betekent. En van uitstel komt afstel, dus zijn de nieuwe nummers meteen goed aangepakt.

Carnival Is Forever is een album dat absoluut zijn tijd nodig heeft om alle details goed waarneembaar te maken. Het album zit namelijk naast goede riffs, uitgebreide solo’s, uitstekend drumwerk en chaotische twists vol met allerlei finesses en kunstgreepjes en heeft, zoals gezegd, een ironische ondertoon die je her en der terug hoort in allerlei geluidjes, van bijna dansbare tot bedroefde. Dus het is absoluut de moeite van het doorluisteren waard, ikzelf ben blij dat het reviewerschap je daar soms toe verplicht. Alleen ben ik na al die luisterbeurten nog altijd niet gek op de raspende, schreeuwerige stem van de nieuwe vocalist. Maar goed, je kan niet alles hebben.
De hekkensluiter van het album is Silence, een sober, rustig, akoestisch nummer. De betekenis van dit nummer kan op veel verschillende manieren worden uitgelegd, echter is het vooral een mooie tegenhanger voor de wervelwind van de zeven voorgaande nummers.

1. The Knife
2. United
3. Carnival Is Forever