Alestorm - Back Through Time
Jaar van release: 2011
Alestorm - Back Through Time
In amper drie jaar tijd is het Schotse Alestorm uitgegroeid tot een van de meest populaire bands van het moment, althans wat de jongere garde betreft. De olijke ‘piratenmetal’ (hoewel in de praktijk gewoon folkmetal met teksten over piraten) van de heren zuipschuiten was vooral op het debuutalbum Captain Morgan’s Revenge uitstekend te pruimen. Opvolger Black Sails At Midnight was hoorbaar iets te snel in elkaar geflanst om voort te borduren op het succes van het debuut, maar bevatte desondanks nog genoeg aanstekelijke nummers. Voor het derde album heeft de band wat langer de tijd genomen. Is Back Through Time de moeite waard, of is de hype definitief over?

Laten we voorop stellen dat Back Through Time geen intellectueel hoogstandje is. Verwacht geen poëtische teksten of diepgaande thematiek. Toch kan ik een grijns niet onderdrukken bij teksten als “You put your faith in Odin and Thor, we put ours in cannons and whores”. Alestorm is puur, plat vermaak, maar de heren brengen hun nummers met zóveel enthousiasme en bravoure dat dit album simpelweg een ‘guilty pleasure’ is. Daar waar Black Sails At Midnight hier en daar nog wat ongeïnspireerd klonk, bevat Back Through Time eigenlijk louter heerlijke meezingers en feestnummers.

Vooral het eerste deel van het album is verrukkelijk: met het titelnummer schiet de band furieus uit de startblokken, het Korpiklaani-achtige Shipwrecked krijgt gegarandeerd de voetjes van de vloer, en The Sunk’n Norwegian is een broederlijk drinklied in beste traditie. Wat vooral opvalt, is dat Alestorm nóg meer dan voorheen inzet op opzwepende polkaritmes, zwierige keyboarddeuntjes en refreinen die zelfs stomdronken nog makkelijk mee te brullen zijn. De nummers blijven stuk voor stuk direct hangen, maar vervelen ook na meerdere luisterbeurten nog niet. Het materiaal op Back Through Time zal live dan ook wel voor knotsgekke taferelen gaan zorgen.

Met dit album levert Alestorm een perfect album vol ongecompliceerd vermaak af. Het mooie is dat de band ook geen enkele moeite doet om dat te verhullen en nergens meer pretendeert dan dat. Slechts met Scraping The Barrel – een reactie op de vele criticasters van de band - voegt Alestorm een serieuze noot toe aan het album, maar met het feestelijke Rum gaan alle remmen weer los. Back Through Time mag dan weliswaar als oppervlakkig of puberaal worden afgedaan, wat mij betreft is het album bovenal heerlijk vertier.

1. Back Through Time
2. Shipwrecked
3. The Sunk'n Norwegian