• Mark Tremonti (Alter Bridge) - 50
  • Mike Mangini (Dream Theater) - 61

Deadlock - Bizarro World
Jaar van release: 2011
Label: Lifeforce Records
Deadlock - Bizarro World
Met de afgelopen vier albums heeft het Duitse Deadlock met zijn melodieuze deathmetal(core) waarschijnlijk evenveel vrienden als vijanden gemaakt. De zeer moderne en gelikte sound en het geëxperimenteer met dance- en zelfs rapinvloeden kan nu eenmaal niet bij iedereen op sympathie rekenen. Tegelijkertijd weet deze band, met name door de schitterende, poppy cleane zang van zangeres Sabine Scherer een behoorlijk unieke sound te creëren, waardoor ik een album als Wolves persoonlijk ontzettend overtuigend vind.

Het hierop volgende Manifesto was helaas een flinke stap terug. Niet zozeer in muzikaal opzicht – de nummers op dat album zaten, op een enkele uitzondering na, prima in elkaar – maar vooral vanwege het gedweep met de extreem veganistische ‘animal rights’ teksten. Nu heb ik persoonlijk niets tegen teksten die bijvoorbeeld wantoestanden in de bio-industrie aankaarten, maar bij Manifesto lag de boodschap er zodanig dik bovenop, dat het gepreek van de band me vrij snel de strot uitkwam. Gelukkig lijkt Deadlock zich dat inmiddels ook te realiseren, want het nieuwe album Bizarro World bevat (ondanks de achterlijke titel) minder vervelend tekstmateriaal.

Vooral het eerste deel van het album is ijzersterk. Zo is Virus Jones een geweldig, opzwepend nummer, dat dankzij het meeslepende refrein en subtiele toetsenwerk enorm catchy is. States Of Decay laat een nieuwe kant van de band horen. Hier blijft de karakteristieke wisselwerking tussen grunts en female vocals uit en kwijt Sabine Scherer zich in haar eentje van haar taak. Dat doet ze overigens, zoals ook in fraaie (semi)ballads als You Left Me Dead en Paranoia Extravaganza op uitstekende wijze.

Het is goed te horen dat Deadlock inmiddels behoorlijk wat ervaring heeft opgedaan, want de band slaagt er steeds beter in om al zijn ideeën te verpakken in sterke, compacte nummers. Met name de refreinen zijn stuk voor stuk buitengewoon catchy en pakken de luisteraar moeiteloos in. Nummers als Earthlings en Brutal Romance zijn daar treffende illustraties van. Tegelijkertijd klinkt Deadlock nog altijd fris en gretig, zonder te vervallen in het irritante gepreek van Manifesto. In muzikaal opzicht doet de band me denken aan het Deense Mercenary door de strakke, moderne, catchy nummers en het instrumentale vuurwerk, maar Scherer voegt daar dus een geheel eigen dimensie aan toe.

Het grootste nadeel is echter dat het album op het einde behoorlijk inkakt. Hoewel Renegate met zijn trance-achtige toetsenwerk nog wel te pruimen is, volgen met Htrae en het instrumentale titelnummer twee nietszeggende nummers. Op de digipack zijn vervolgens ook nog eens twee afgrijselijke remixen te vinden van State Of Decay en Virus Jones, waardoor ik eigenlijk met een vieze nasmaak achter blijf. Dat is jammer, want het grootste deel van Bizarro World is met recht imponerend te noemen. Gelukkig geeft dat uiteindelijk de doorslag.

1. Virus Jones
2. State Of Decay
3. Falling Skywards