Scar Symmetry - Dark Matter Dimensions
Jaar van release: 2009
Scar Symmetry - Dark Matter Dimensions
Sinds het in 2005 verschenen debuutalbum Symmetric In Design ben ik onder de indruk van de frisse sound waarmee Scar Symmetry het uitgebluste melodieuze deathmetalgenre nieuw leven in blies. Melodieus, catchy en tegelijkertijd toch complex en technisch – Scar Symmetry bewees dat herkenbare, pakkende nummers prima kunnen samengaan met instrumentaal vuurwerk en uitdagend songwriterschap. Na drie uitstekende albums stokte de motor echter toen zanger Christian Älvestam besloot de band te verlaten. Een behoorlijke aderlating, aanzien Älvestam zowel de overtuigende grunts als krachtige cleane zangpartijen voor zijn rekening nam.

Het is des te knapper dat Scar Symmetry slechts een jaar later met een uitstekende opvolger van het ook al niet bepaalde misselijke Holographic Universe op de proppen komt. Toegegeven, er zijn twee nieuwe zangers nodig geweest om Älvestam te vervangen, maar die kwijten zich beiden met zeer veel overtuiging van hun taak. De band heeft zijn kenmerkende stijl weten te handhaven, maar klinkt toch (nog) iets toegankelijker dan voorheen. Opener The Iconoclast maakt al direct duidelijk dat de fans van de band zich geen zorgen hoefden te maken over het vertrek van Älvestam. Het is namelijk een werkelijk verrukkelijk nummer: modern, strak, groovend en tevens doorspekt met subliem gitaarwerk en een zeer pakkend refrein.

Gelukkig blijft het niet bij een eenmalige uitschieter, want Dark Matter Dimensions staat vol met dit soort fraais. Het is vooral indrukwekkend om te horen hoe moeiteloos de band tussen extremen schakelt. Zo zijn de vette deathmetalpassages in Noumenon And Phenomenon harder dan ooit, terwijl de melodieuze stukken in dat nummer juist ontzettend toegankelijk klinken. Ook Nonhuman Era begint ongekend fel, maar kent wederom een melodieus refrein, dat nog weken in het hoofd van de luisteraar blijft ronddolen. Overige uitschieters zijn het met elektronica doorspekte Mechanical Soul Cybernetics en het sfeervolle Sculptor Void, maar zoals gezegd is het niveau consequent hoog.

Eind goed, al goed dus. Want niet alleen levert Scar Symmetry een geweldig album af, ook Älvestam heeft met zijn nieuwe band Solution .45 een uitstekende plaat op de markt geslingerd. Wat mij betreft consolideert Scar Symmetry zijn plek aan de absolute top van de moderne, ‘nieuwe garde’-bands, ferm naast andere topacts als Mercenary, Insomnium en Communic. Over enkele maanden verschijnt met The Unseen Empire het vijfde album van Scar Symmetry. Afgaande op dit album zou dat zomaar eens jaarlijstmateriaal kunnen worden.

1. The Iconoclast
2. The Consciousness Eaters
3. Noumenon And Phenomenon