Pitfest
Enquête

Wie is jouw favoriete toetsenist ooit?

Alex Staropoli
Christian 'Flake' Lorenz
Derek Sherinian
Don Airey
Falk Maria Schlegel
Henrik Klingenberg
Janne Wirman
Jens Johansson
Jon Lord
Jon Oliva
Joost van den Broek
Jordan Rudess
Josh Silver
Keith Emerson
Ken Hensley
Kevin Moore
Mambo Kurt
Martijn Westerholt
Michael Pinnella
Øyvind 'Mustis' Mustaparta
Richard Barbieri
Rick Wakeman
Steinar 'Sverd' Johnsen
Tuomas Holopainen
een andere toetsenist, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    26 april:
  • Bodyfarm, Insurrection en Inherited
  • Dogma, Curselifter en State Power
  • Old Man's Riot en Thorndale
  • 27 april:
  • Edenbridge, Deep Sun, Devilsbridge en Epinikion
  • Headless Hunter, Deadspeak, Ancestral Sin, Deafened to Death en Grofvuil
  • Temple Fang
  • Warkings, Hammer King en Victoriu
  • Willemsfest
  • 28 april:
  • Blasphemy, Wrok en Kerberos
  • FemME IX - Female Metal Event
  • Warkings, Hammer King en Victorius
  • 29 april:
  • Coroners, Gravery en Born Infected
  • Hate en Keep Of Kalessin
  • 30 april:
  • Coroners, Gravery en Malignity
  • Kill The Lights
  • 1 mei:
  • Kill The Lights
  • 2 mei:
  • Dool
  • Edward Reekers - The Liberty Project
  • Kill The Lights
    26 mei:
  • Acid King en Earth Tongue
  • Blind Guardian en Manticora
Kalender
Vandaag jarig:
  • Adrian Lambert (DragonForce) - 52
  • Aleksander Shelepenkin (Celestial Crown) - 47
  • Daniel "Mortuus" Rostén (Marduk) - 47
  • Janne Wirman (Kotipelto) - 45
  • Joey Jordison (Slipknot)† - 49
  • Jose Pasillas (Incubus) - 48
  • Justin Gonzales (Antonamasia) - 40
  • Melissa Ferlaak (Visions Of Atlantis) - 45
  • Sami Kukkohovi (Sentenced) - 50
  • Torsten Röhre (Silent Force) - 48

Vandaag overleden:
  • K. Angylus (The Angelic Process) - 2008
  • Scott Williams (Soilent Green) - 2004
Review

Riot - Narita
Jaar van release: 1979
Label: Capitol Records
Riot - Narita
Riot is misschien wel de meest ondergewaarde metalband van ons tijdperk. Een gewaagde uitspraak, maar gezien de hoeveelheid kwaliteitsalbums zeker niet onterecht. Albums werden in de pers vaak lovend ontvangen, maar enorme aantallen fans mocht de band helaas nooit verwelkomen. Wellicht heeft dat te maken met de stijlveranderingen die de New Yorkers om de twee of drie albums doorvoerden, maar persoonlijk denk ik dat het een geval is van domme pech, verkeerd management en de nogal afstandelijke (lees: arrogante) houding die de heren er vooral in de late jaren tachtig op nahielden.

In 1979 was er van dat alles nog geen sprake. Riot was in vele ogen één van de veelbelovende groepen in de weelderig bloeiende metalscene. Dat had vooral te maken met de Britse aanpak. Wanneer je Rock City, Narita of Fire Down Under aan een leek laat horen, dan is de conclusie snel getrokken. Op en top Brits. Dat klopt ook wel. Riot heeft diezelfde smerige gitaarsound, het sublieme gevoel voor melodie en het talent om met een handvol eenvoudige riffs onvergetelijke muziek te creëren. Het tweede album Narita staat er bomvol mee. Het is zo'n plaat waarop geen zwakke broeder te vinden is. Alleen maar gave songs die keer op keer een adrenalinekick veroorzaken. Met een briljante zanger als de inmiddels overleden Guy Speranza aan het roer kan er gewoon niets mis gaan.

Riot speelt prachtig met de rauwheid van rock-'n-roll zoals Kiss en AC/DC dat kunnen, maar voegt daar prachtige prehistorische speed metal-achtige stukken aan toe. Bovendien is de plaat gezegend met een productie die ook nu nog relevant is. De gitaarsound knarst en piept, terwijl de ritmesectie als een geoliede machine tekeer gaat. Het is die combinatie die nummers als Road Racin' en Waiting For The Taking zo verslavend maken. Prachtig is ook het schitterend opgebouwde en met machtige melodielijnen opgesierde titelnummer. Persoonlijk vind ik dit één van de beste instrumentale metalnummers ooit geschreven. Deze kraker heeft vaart en steekt fenomenaal in elkaar. Hoewel de akkoorden en riffstructuren hier en daar van een functionele eenvoud getuigen, gooit men ook regelmatig de remmen los, zodat er een waanzinnige mix ontstaat tussen complexer vuurwerk en heerlijk simpele scheurstukken.

De band werd na Narita een gouden toekomst voorspeld, maar helaas liep het net even anders. Riot bleef gave platen maken, maar afgezien van een selecte club fans heeft de groep rond gitarist Mark Reale nooit een groot publiek kunnen bereiken. Volgens het bandopperhoofd zelf gingen bands als Saxon en Iron Maiden later met zijn sound aan de haal, maar met zo'n uitspraak doet hij die bands en zichzelf alleen maar te kort. Gelukkig is er dit plaatwerk om de muzikaliteit en briljante compositorische kwaliteiten te bewijzen. Verpakt in misschien wel de lelijkste hoes allertijden, blijft Narita een magistrale schijf die bij iedere liefhebber van stevige hardrock en vroege heavy metal in de kast hoort te staan.

Tracklist:
1. Waiting For The Taking
2. 49er
3. Kick Down The Wall
4. Born To Be Wild
5. Narita
6. Here We Come Again
7. Do It Up
8. Hot For Love
9. White Rock
10. Road Racin'

Score: 95 / 100

Reviewer: Jeroen
Toegevoegd: 21 maart 2011

Riot - Narita
Reactie van Mongk op 21-03-2011 om 18:10u
Score: 99 / 100

Ben het helemaal met je eens dat Riot de meest ondergewaardeerde metalband is! Een van mijn favoriete bands en dit album is een van de beste albums die ze hebben gemaakt, net zoals Fire Down Under, Restless Breed en Thundersteel!

Goeie review!

Riot - Narita
Reactie van peetn op 21-03-2011 om 19:00u
Score: 95 / 100

ook van dezelfde mening

Riot - Narita
Reactie van Blaffer op 21-03-2011 om 19:43u
Score: 91 / 100

Vergeet privilige of power niet!!

Riot - Narita
Reactie van Bastiaan op 22-03-2011 om 11:39u

Vergeten band, lijkt het wel. Ook ik ken de groep niet echt. Toevallig het instrumentale nummer wel. Echt geweldig. Ga er snel meer van luisteren.

Riot - Narita
Reactie van Wob op 22-03-2011 om 18:40u
Score: 80 / 100

Oh, wat hou ik nog steeds van vooral die 1e drie platen met Guy Speranza!
Van die gitaarlijnen in t titelnr. krijg ik nog steeds kippevel.
De 3e, Fire down under is nog ietsje beter maar dit is ook echt n klassieker.

Riot - Narita
Reactie van The Hellion op 27-03-2011 om 14:04u
Score: 90 / 100

Geweldig ondergewaardeerd album! Niet zo goed als Fire Down Under & Thundersteel maar wel een persoonlijke klassieker.

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.