• Richard "Ricardo" Chuat (Kronos) - 47

• Matt LaPorte (Jon Oliva's Pain) - 2011

The Haunted - Versus
Jaar van release: 2008
Label: Century Media Records
The Haunted - Versus
Eind maart verschijnt met Unseen het zevende album van de Zweedse neothrashers The Haunted. Daarom is het de hoogste tijd om het vorige album van de band – het in 2008 verschenen Versus – nog eens onder de loep te nemen. Dat album betekende voor de band een terugkeer naar het oude geluid van The Haunted, zeker in vergelijking met de twee nogal experimentele voorgangers rEVOLVEr en The Dead Eye. Hoewel die platen niet bij iedereen in goede aarde vielen, kon ik er persoonlijk goed mee uit de voeten, met name omdat de sound van de band absoluut niet minder lomp en bruut werd.

Toch staan zowel rEVOLVEr als The Dead Eye in geen verhouding tot de energieke en tomeloze agressie die The Haunted op Versus tentoonspreidt. Opener Moronic Colossus laat er geen enkele twijfel over bestaan: er gaat een dik half uur gebeukt en gerost worden. Nekken breken, vuisten spannen, spierballen rollen en bloed en zweet vliegen in het rond. Een nummer als Little Cage (met een enorm lompe beatdown die Hatebreed naar de kroon steekt) kan beter niet in het openbaar geluisterd worden, omdat het nummer behoorlijk agressief gedrag kan uitlokken. Ook een nummer als Crusher doet zijn naam eer aan. Maar zelfs de naar verhouding wat rustigere Pieces en Trenches klinken opgefokt. Alleen Skuld is echt aan de trage kant – en daardoor ook het minste nummer op het album.

Met frontman Peter Dolving heeft The Haunted een extra troef in handen. De zanger heeft een monsterlijk vette strot, die tussen een grunt en een hardcore-scream inzit. Een ander pluspunt is de zware en modern klinkende, ietwat klinische productie, die perfect bij de muziek past. Kortom: Versus is een heavy, heerlijk agressief klinkende, moderne metalplaat geworden. Laat dat zevende album maar komen!

1. Moronic Colossus
2. Pieces
3. Little Cage
4. Trenches
5. Ceremony
6. Skuld
7. Crusher
8. Rivers Run
9. Iron Mask
10. Faultline
11. Imperial Death March

Toegevoegd: 11 maart 2011

Meer The Haunted:

The Haunted - Versus
Reactie van Old Mhb op 11-03-2011 om 19:54u

Beste Rik, Ik ben het met je review eens en wil je absoluut niet persoonlijk aanvallen. Maar 1 ding moet me toch van het hart. Het valt me op dat er steeds meer schijven zijn die zoals deze nog geen 5 jaar oud zijn en toch bij de retroreviews geplaatst worden. Metalfan bestaat toch al zo'n kleine 10 jaar denk ik. Geef het dan tenminste toe dat het een blaam is voor de site dat ze zo'n jonge albums niet eerder beoordeelt hebben. Bij retroreviews verwacht ik een kijk op albums die tenminste van voor de oprichting van de site zijn, Dat is niet alleen leuk voor de jonge snaken maar ook voor de ouwe rotten die dachten alles te kennen en dan toch nog op leuke verassingen komen te staan. Het is echt niet persoonlijk hoor, maar een schijf van met moeite 3 jaar kun je toch moeilijk retro noemen. Kun je net zo goed de eerste van Rammstein bv. onderverdelen in de rubriek Bompa of Old Timermetal of zo ...

The Haunted - Versus