24-08-2019

Glorior Belli - Ô Laudate Dominvs
Jaar van release: 2005
Label: Eerie Art Records
Glorior Belli - Ô Laudate Dominvs
Black metal is de laatste jaren weer springlevend. Niet alleen zijn er talloze bands die experimenteren met allerlei innovatieve mengelingen tussen black metal, shoegaze, indierock en psychedelica, maar er zijn ook steeds meer bands die proberen terug te gaan naar de essentie van het genre. Het Franse Glorior Belli valt – in ieder geval in de begindagen van zijn bestaan – in die laatste categorie.

Het in 2005 verschenen debuutalbum Ô Laudate Dominvs (Prijs de Heer) mag dan inmiddels alweer zes jaar oud zijn, maar het album staat nog steeds als een huis. De orthodoxe black metal van deze band wordt met religieuze toewijding gebracht. Het intro Dictum Audiens spreekt wat dat betreft boekdelen: geluiden van kerkzang aangevuld met dreigende ambientgeluiden die een creepy sfeer creëren. De sterkste wapens van de band zijn de krachtige strot van frontman J (Infestvvs), die zijn satanische mantra’s vol overtuiging opdreunt, maar vooral ook het geweldige gitaarwerk. Ô Laudate Dominvs staat namelijk vol met sinistere riffs, die tegelijkertijd krachtig, gedreven en chaotisch zijn. Dat levert geweldige momenten op, zoals de beste nummers op het album (Celestial Phenomena en het instrumentale In Paradisum…) duidelijk maken.

Het enige minpunt dat ik bij het album kan bedenken, is de korte speelduur. Na een half uur is de koek alweer op. Daar staat tegenover dat de nummers interessant genoeg zijn om ook na meerdere luisterbeurten te blijven boeien. Liefhebbers van orthodoxe black metal à la Funeral Mist, Ondskapt en Merrimack zullen hier dan ook zeker genoeg materiaal van hun gading op vinden. Een van de sterkere bands uit Frankrijk van de laatste jaren!

1. Dictum Audiens
2. Ô Laudate Dominvs
3. Poisoned Flesh